PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

Blogger@Sarawak - Bila si'tolol' yang dihantar, BN semakin sawan !

albanjari | Kuching
Gomo bilang, sapa kata Kapit mundur ? Maka dengan tolol dia tunjukkan foto-foto betapa majunya Kapit. Tak cukup dengan deretan kedai, disumbatnya foto-foto masjid, gereja, bangunan pentadbiran kerajaan dan bla..bla..blaa.. ! Tunjuk gambar, tapi disebaliknya..tolol nak mampus !

 

Terhina orang Kapit, terhina orang Sarawak, rupanya rakyat Kapit digambarkan duduk di Pusat Pentadbiran bandar Kapit dan bukan di rumah panjang yang uzur lagi sempit, dan ada rumah yang didiami bakal menyembah bumi.

Kesian type memut. Blogger UMNO yang partinya tidak ada cawangan di Sarawak benar-benar menyusahkan type memut. Banglo besar yang lu papar itu bukan milik orang asal Sarawak. Itu taikon-taikon balak dan kroni type memut yang punya, kalau nak tolol, tolol sensorang sudahlah, jangan kamu heret orang Iban, Bidayuh, Melanau Sarawak yang miskin jadi tolol sama macam kamu !


Type memut semakin hari semakin berganda sumpah seranah dari rakyat Sarawak. Itulah, bila sitolol yang bikin kerja..semua nampak tolol. Nasib baik kempen pilihanraya sekadar 10 hari. Jika 100 hari, mahunya dengan type memut pun jadi tolol akibat berita yang dibawa oleh blogger-blogger 'haram' dari UMNO ini.

Aku jadi ketawa bila pekerja motel ditempat aku menginap berkata, rakyat Sarawak kata ini rupanya kerja Barisan Nasional, kata tak ada duit tapi membina mahligai dan beberapa penempatan untuk bangsa lain.

Lantas aku kata apa cagaran kamu ? Lihat ini simbol. Kami pasti menolak lambang BN kali ini ! Itu pasti bah..! Malah turut meminta aku menyenaraikan beberapa portal dari Pakatan Rakyat buat bacaan rakannya yang lain. Ciberboron yang berada di samping aku juga turut teruja. Orang muda sudah berpaling menyokong PKR dan PAS. Biarpun berbeza agama, parti Pakatan Rakyat menyatukan mereka membuat 'perubahan' untuk Sarawak Baru.



BN terus menemui jalan buntu di Sarawak, PBB belum mahu memberikan senarai nama bagi pengganti type memut ! Pemeras nombor wahid, trillionaire di dunia. King white hair masih mahu meneruskan pemerintahan.
"Jangan kasi malu sama aku. Nanti apa mertuaku akan kata di Beirut, jika aku ini kamu minta undur ! Sarawak ini aku yang punya "
Najib juga buntu. Mahyuddin awal-awal kempen lagi sudah cabut. Jika ada bomoh handal, mona fandey..dulu itu, pasti UMNO Semenanjung pertaruhkan demi melembutkan hati type memut. Tapi apakan daya, mona fandey, si bomoh handal orang politik UMNO itu juga sudah jadi tanah.

Sekian masa yang ada, semakin sikit dan genting. Apa saja jalan penyelesaian dilihat semakin sempit. Penguasaan kuasa regim mesti dikekalkan. 

Sudah pelbagai nama telah dicoba diberikan kepada Najib, namun type memut sudah kerat 3 nama-nama itu di tengah jalan. 

Kalau ikut bomoh stella, mau saja disuruhnya kerat 40 kali itu nama. Nasib baik type hanya tanya sama si Ragad Waleed Alkurdi. Hahaha..!

Kini blogger UMNO pula cuba mencanangkan pelbagai nama, blogger UMNO yang tolol sudah tahu bahawa type memut tidak akan meletakkan jawatan. Lalu mereka itu mereka-cipta pelbagai nama untuk mengaburi mata rakyat Sarawak yang semakin membenci BN yang durjana. Pelbagai tektik cuba dimainkan oleh blogger UMNO yang tolol lagi bangang. 

Semakin terlihat kegusaran penyokong BN kerana kegagalan yang dimainkan oleh berita-berita dari blog tolol, hingga terpaksa menyihirkan beberapa portal dan blog Pakatan Rakyat dari dapat dilayari pembaca dan rakyat Sarawak.

" Najid dah mengusulkan beberapa nama kepada type memut untuk memastikan mereka terus mendapat mandat rakyat Sarawak, rakyat Sarawak tertanya tanya bagaimana BN masih tiada nama ganti kepada type. Sedangkan semakin hari dan jam, BN dilihat semakin dimuakkan oleh rakyat Sarawak.  

Kesian Najib terpaksa berada di Sarawak dalam tempoh yg agak lama. Misi yang belum selesai,  bukan satu kerja mudah untuk memujuk type memut mengundurkan diri dan menyerahkan kuasa kepada orang lain. Apa jua petunjuk dan nama-nama yang diberi, harus tidak.., WAJIB menjalani proses tapisan dan audition daripada bomoh-bomoh type memut yang sentiasa berlingkar disetiap menit hidupnya. Jika kata bomoh itu tidak bagus, mampus nama itu tidak akan dipersetujui oleh type. Mampus kapunden kering jaa disitu !

Apa yang jelas kedegilan type memut terus menimbulkan keresahan pemimpin Barisan Nasional di Pusat. Tumbang di Sarawak bermakna BN terpaksa melupakan Putrajaya. Sarawak 4 Change semakin mendekat. Kini, rakyat Sarawak semakin bersemangat untuk lakukan 'Perubahan'. Sarawak baru. Baru Bian bakal akan ditabalkan. Simbol baru nasionalisme Sarawak. 

0 comments:

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |