PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

(1) N.05 Tenang : Perang itu mesti ada strategi

Kepentingan Strategi dalam peperangan (kaedah/cara/struktur organisasi/modul kumpulan)

Selain dari faktor kekuatan aqidah dan ruhaniah yg merupakan tunjang asas dan utama dalam peperangan menegakkan Islam, Nabi, para sahabat dan juga para pahlawan Islam yg lain tidak melupakan ilmu dan strategi peperangan. Kaedah peperangan ketika zaman Nabi, para sahabat dan pahlawan Islam sebelum kemunculan Turki Uthmaniyyah adalah berasaskan pertempuran secara 'mendada' atau 'hand-to-hand combat'.

Berbanding peperangan masa kini yg lebih kepada penterjemahan ilmu melalui peralatan moden yg canggih dan 'pertempuran jarak jauh', zaman dahulu menggunakan ilmu dan akal ketika di medan tempur. Utk itu, di sini aku senaraikan beberapa kaedah strategi peperangan yg menjadi kegemaran para sahabat (tidak semua) dan juga para pahlawan Islam yg lain.

Khalid al-Walid Salah seorg sahabat Nabi yg digelar 'Saifullah al-Maslul'. Beliau mahir dalam pertempuran yg melibatkan tentera berkuda (kavalri). Pasukannya juga dilatih utk menjadik tentera berkuda berkelengkapan ringkas (light cavalry). Kelengkapan ringkas ini dapat dilihat apabila ia hanya menggunakan peralatan asas peperangan iaitu, kuda, perisai manusia, dan pedang. Dgn tentera berkuda jenis inilah,

Khalid berjaya menewaskan tentera Rome Byzantine dlm Peperangan Yarmuk. Kaedah 'serang-lari-serang' menyebabkan tentera Rome Byzantine yg mempunyai tentera berkuda berkelengkapan berat (heavy cavalry - perisai kuda, perisai manusia, baju besi, pedang) menghadapi masalah utk bertempur dgn tentera Islam pimpinan Khalid yg terkenal dgn kepantasannya (agility).

Sa'ad ibn Abi Waqqas Dilantik menjadi panglima perang ketika Peperangan Qadisiyyah menentang Parsi Sassanid. Berbanding dengan kegemaran Khalid yg gemar menggunakan kuda dan kepantasan sebagai asas dlm strateginya, Sa'ad yg merupakan pemanah terbaik di kalangan para sahabat Nabi pula lebih gemar menggunakan tentera pejalan kaki (infantry) di samping tentera berkuda sebagai tentera sokongan.

Sesuai dgn kegemarannya, Sa'ad telah menerapkan kemahiran memanah di dalam tenteranya utk menewaskan tentera Parsi yg ketika itu menggunakan tentera bergajah. Serangan panah yg banyak dari jarak jauh mampu membuatkan struktur serangan tentera bergajah Parsi kucar-kacir dan menyebabkan pasukan ini tewas dan maut. Dgn langkah yg bijak, ini dapat menjimatkan jumlah tentera pejalan kaki daripada bertempur secara berdepan dgn tentera Parsi.

Salahuddin Yusuf ibn Najmuddin Ayub (Salahuddin al-Ayubi)Panglima perang berketurunan Kurdis ini gemar utk menguasai oasis ataupun takungan air si suatu tempat sebelum peperangan. Ketika ini, Salahuddin menghantar ramai perisik utk mengenalpasti tempat oasis dan juga bentuk muka bumi sesuatu tempat sebelum peperangan.

Utk itu, Salahuddin menjadikan kekuatan bahagian risikan adalah merupakan tunjuang utama dalam strategi peperangan dgn pihak musuh. Dgn penyelarasan yg tepat, Salahuddin telah melumpuhkan sumber bekalan asas pihak musuh (logistic) bagi melemahkan moral dan kekuatan pihak musuh seterusnya dapat menewaskan tentera Salib dlm Peperangan Hittin Saifuddin Muzaffar al-Qutuz Sebelum ini, tentera Islam terkenal dgn kepantasannya telah ditewaskan dgn kepantasan serangan tentera berkuda Mongol pimpinan Hulagu dgn dibantu oleh Kitbuqa dlm Peperangan Bukhara, Peperangan Samarkhand, dan juga Kejatuhan Baghdad.

Utk itu, Saifuddin al-Qutuz mengubah strategi dgn menyerang balas tentera Mongol di Ain Jalut. Dlm Peperangan Ain Jalut, Saifuddin menggunakan tentera berkuda berkelengkapan berat (heavy infantry) utk menyerap serangan pantas tentera Mongol. Kaedah pertempuran tentera Islam ketika ini adalah dgn 'serangan sambil bertahan'. Serangan mengejut juga digunakan utk menewaskan tentera Mongol pimpinan Kitbuqa ketika itu dgn memerangkap dan mengepung tentera Mongol di lembah Ain Jalut

Perang hanya dengan megah pada "riak takbur berkata-kata di warung dan kedai kopi tak memberi makna, yang penting penglibatan diri dan gerak kerja, dengan usaha (tangan) itu lebih baik dari duduk berdiam diri, manis gula di bibir hanya seketika, manis "perjuangan" sampai bila-bila.

Diangkat dari fesbuk Pemuda Pewaris Malaysia.[By: Lordof Silkroad]

0 comments:

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |