PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: AKU KEMBALI MENULIS ::

Panas Galas.N45 : Inilah tokoh Umno itu !!

Foto asal yang digelapkan.. rujuk foto yang diterangkan dibawah..!!

Foto asal yang dicerahkan..tapi muka kena hitam la dulu..yer !

Makin panas. Makin lemas. Makin terkilas. Wajah siapa gerangan tokoh itu? Biarlah dahulu..tidak lari gua dikejar..yang lari hanya musang2 yang mencuri ayam di Galas. Command Centre bisa 'rebah', tak terkira jua yang lelah. Yang jelas Umno/BN sudah hampir putus urat marihnya..! 

Buat pekerja Umno/BN di Galas..jangan buang masa dan tenaga mengalas harapan yg sia-sia. Pulanglah..! Nikmatilah masa kalian bersama anak bini dirumah, kerna ia lebih enak dari 'tewas' yang sudah tahu kandungan talqinnya. Pasrah sajalah...!!

Kura-kura makan budu,
gerombolan tertelan sudu,
sudah..sudah..kemaskan kelambu,
BN dah tewas..semua orang dah tahu.

Makan-makan isi palat,
palat dimakan oleh pencacai,
kesian sungguh kena peralat,
siang malam muka pucat.

Minum-minum todi,
kita dangdut sampai pagi,
ku li kata mesti jadi,
dendam lama apa aku peduli?

Ram-ram suriram,
Ramlah Ram makan kanji,
Command Centre hari-hari nampak muram,
tu pun nak tunggu lagi ?

cukup ler tu...nanti pulak wak pantun..!

Tewasnya Mbah Marijan dalam sujud !

Berikut adalah kutipan ungkapan-ungkapan beliau, yang penuh hikmah dan bisa kita ambil pelajarannya.

“Jangan tanya saya, tanyakan kepada Allah. Dia yang mengatur semua, Gusti Allah yang punya kehendak.” Jawaban si Mbah ketika orang bertanya kapan Merapi akan meletus.

“Kamu itu harus sering melihat ke bawah, jangan ke atas. Lihat nih Mbah, hidupnya seperti ini. Kasih tahu teman-teman yang hidupnya berlebih, contoh Mbah yang sederhana ini,” sambil memperlihatkan gajinya dari Keraton yang cuma Rp. 5.800,-

“Masalahnya, saya diizinkan atau tidak oleh pemerintah kalau saya berdoa kepada Gusti Allah… Cukup semua masyarakat bersama-sama berdoa, boleh dari rumahnya masing-masing, meminta kepada Allah agar Merapi tak jadi meletus.”

“Saya ini orang kecil, hanya berbahasa menggunanakan bahasa orang kecil. Karena itu, omongan saya didengar oleh orang kecil. Bahasa Indonesia itu hanya dipakai oleh orang besar. Dan bahasa Indonesia itu terkesan sombong, saya tak mau dibilang sombong.” (Tentang keengganannya berbahasa Indonesia).

Demikianlah, sebuah gambaran sisi kemanusiaan dari Mbah Marijan yang suka berdzikir di Masjid di depan rumahnya itu. Sosok yang rendah hati dan sederhana. Yang memegang teguh amanat hingga akhir hayatnya meski dengan upah yang tak seberapa. Yang meyakini keterbatasan kemampuan dirinya. Yang takut akan kesombongan dan meyakini sepenuhnya bahwa pada Allah-lah pengetahuan yang ghaib dan kekuasaan yang sebenarnya.


:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: albanjari Online Popular Posts ::

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |