PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: AKU KEMBALI MENULIS ::

PANAS BERAPI - Asakan jentera PAS dan Pakatan Rakyat semakin hebat !



Malam terakhir kempen. Sudah takdirnya, hujan lebat sedang turun sekarang. Jentera kempen PAS dan Pakatan Rakyat masih belum goyah menghentikan jadual kempen yg padat malam ini. Seluruh pelusok DUN Tenang kini sedang diredah biarpun tubuh basah kuyup. kegelapan malam bukan penghalang untuk pasukan penceramah untuk tiba di kawasan paling jauh dan terpencil seperti di Kg. Sawah Baru. Jalan yang sempit dan gelap menjadi cabaran buat kami. 

Berbeza dengan kem BN yang dilihat sudah selesa dengan laporan kajian yg dimuntahkan dari analisa Ilham Centre yang menyatakan bahwa BN akan menang dengan majoriti 3 ribu undi. Hampir seluruh jentera BN kini dalam suasana kegembiraan. Kempen juga sudah dihentikan, apabila segala gula-gula sempurna  dijajan Wanita dan Puteri ke setiap rumah. Blogger haprak UMNO meramai bersidai di kedai2 kopi dan kopitiam. Menyedup sakaret sambil mengepul asap memenuhi ruang santapan. Duit upah fitnah juga sudah siap dibahagi. 

Biarkan luncai terus alpa sambil gelak gembira. Ilham Centre sudah kata, BN akan menang 3 ribu undi. Biarkan..biarkan..biarkan ! Biarkan mereka menikmati gembira malam ini, sambil bermain dengan air hujan. 

Hey..itu hanya kajian. Tempur hakiki 'peperangan' ini hanya akan terjawab esok. Dan aku tahu, esok aku bakal melihat satu perubahan yg hebat akan berlaku di Tenang. Andai kita menang dengan 1 undi, itu jua akan dikira kemenangan buat Pakatan Rakyat dan Islam. Teruskan berdoa kepada sahabat sekelian yg mendokong islam dalam perjuangan, agar kemenangan tetap ampuh milik PAS dan Islam. 

(*) Aku tetap percaya kepada kata hati bahawa kemenangan Normala diakhir peperangan ini akan menutup segala fitnah jahat BN di sini. Takbir !

Rais kulum telor calon BN di Tenang ?


Rais rejects bloggers Tenang debate offer
January 29, 2011


KUALA KLAWANG, Jan 29 — The best place for a debate is in the Parliament, said Information Communication and Culture Minister Datuk Seri Dr Rais Yatim.


Many people had made suggestions that the Prime Minister, Deputy Prime Minister, Umno Youth head and so on participated in debates, but the most suitable place for them is at the Dewan Rakyat or Dewan Negara.


“If the Dewan Negara, it is considered as the second house, but the golden opportunity for the opposition is at the Dewan Rakyat. The opposition should use the Dewan Rakyat as the place for debates at the highest and most effective level.


“Debating outside will only be for publicity and will not bring any decision. But if it is at the Dewan Rakyat, a particular issue will be debated in depth but not with emotion or any other detrimental manner,” he told reporters after a function in conjunction with the Chinese New Year, here today.


He said this when commenting on the report by the Independent Bloggers Group (KUBID) last Thursday offering themselves to organise a debate between the two candidates contesting in the by-election for the Tenang state seat, Mohd Azhar Ibrahim from the Barisan Nasional and the PAS candidate, Normala Sudirman.


Rais, who is also the Member of Parliament for Jelebu, said each member of the House should debate in a civilised and prudent manner.


He said as such the best and appropriate debate was in parliament.


“The facility has been prepared and we must do justice to it in the best way possible.


“For example, in the United Kingdom, they are not debating outside the House. But during elections, any invitation to debate may be acceptable as the Dewan Rakyat is not in session.


“In the United States, why should they hold debate outside the Congress? The reason is that the Congress is not in session.


“But in our country, we have at least three Dewan Rakyat sessions a year and the opposition leader or PAS and PKR leaders can bring up any issue for debate.


“So I concluded that if you want to argue outside the House, it is merely craving for coverage, not seriously expecting results that could help the country,” he said.


At the ceremony, Rais handed donations totalling RM110,000 to 195 elderly people and non-governmental organisations. — Bernama

PRK TENANG - PANAS BERAPI : Kerajaan kencing Makkal Sakti, kencing orang India !

Mengejutkan. UMNO BN semakin tertekan. Blogger-blogger haprak mereka semakin meroyan. Hampir 2 jam lebih aku habiskan masa pagi tadi. Yang habis, masa.., tetapi maklumat yang diperolehi tetap tidak akan ditelan masa. Habis BN kali ini, MIC, dah lama habisss..sampai mantan Presidennya pun dah diterajangkan ke India.

Kejutan itu sudah mula dilihat ketika hari penamaan calon lagi. Ramai yang menyedari, namun ramai juga yang tidak peduli. Siapa yang tidak kenal akan 'Makkal Sakti'. Laungan keramatnya suatu masa dahulu yang aggresif menyebabkan UMNO BN dan Najib jadi ketakutan. 

Dan pertemuan bersama Presiden Parti Makkal Sakti, En. Kannan Ramasamy beserta Timb. Presidennya di Pekan Labis lewat pagi ini telah merungkai banyak perkara yang sebelum ini tersembunyi kukuh dibalik bantal tidur Najib. Dan kisah yang bakal ter'letop' itu kita simpan sebentar bagi memberi laluan kepada isu besar yang sama disembunyikan oleh pihak BN khususnya MIC didalam siri-siri kempen yang bukan kempen (baca: ugut dan bawa) pengundi-pengundi India di DUN Tenang terutamanya dari kawasan estet. 

En. Kannan Ramsamy akan mendedahkan:
1. Mengapa Makkal Sakti kembali menyokong perjuangan Pakatan Rakyat.
2. Orang India yang dibodohkan oleh kerajaan(MIC) 
3. Mengapa Makkal Sakti terpecah kepada dua, tetapi kini kembali bersatu.
4. Sokongan padu orang india kepada Makkal Sakti, MIC bakal terima nasib seperti UMNO.
5. 70 % sokongan pengundi India solid untuk calon PAS di Tenang
6. Kepen Ugut dan Bawa MIC diestet-estet.

Malah beberapa siri pertemuan juga telah dipersetujui dibuat pada pagi dan petang ini. Tunggu pendedahan eksklusif ini di blog Cina Islam dan di albanjari Online terus dari N.05 DUN Tenang, Labis.

(*) "Cukup-cukuplah nak menipu dan beri 'gula-gula' untuk kami makan selama 53 tahun diestet-estet, gula-gula yang kami makan selama ini akan menjadi racun buat BN di PRK ini. 

Klip temubual eksklusif bersama Presiden Makkal Sakti akan diterbitkan hari ini juga bersama pendedahan panas berapi. MIC semakin tenggelam dan semakin hanyut bersama BN akibat gelombang perubahan massa di estet-estet, Bagan Pinang merupakan episod derita buat orang india, dan Tenang tidak akan mengulangi kisah yang sama. 


PRK TENANG - PANAS BERAPI : Aksi lucah puteri UMNO paling hot !


Foto Pilihan blog hari ini

Hadam apa dialog yang sedang diperkatakan ketika foto ini diambil.

Minah Gedebe(tengah) : Hoi PAS, aku cocok lubang jubor kamu nanti, baru tau..ptuihhh ! Nampak jari 1Mesia aku ? 

Jantan Gedebe(kanan)  : Ngko cocok lubang jubor dia, aku cocok lubang hidung dia..! 

Minah Gedebe (kiri)     : Hahahaha..(sambil gegar-gegar perut) tunjuk tanda 'bagus' sambil berkata, dari cocok lubang jubor dia, baik cocok lubang pantat aku..baru ada rasa 'soi lek' maa..! Huhuhu..!


Macam gampang, tapi ngaku dari pertubuhan parti melayu paling islam di Malaysia, rambut dan perut sendiri pun tak boleh nak tutup elok-elok..! 


Betoi la ..oleh kerana Ketua Puterinya menjadi ikon kepada ahli-ahli Puteri, tu pasal badan ahli puteri sekarang dah macam guni beras seludup dari siam jer aku tengok.

Pi laa..exercise bagi ahli puteri yg lain pun ikut slim, macam cikgu Mala tu..dah beranak-ranak pun body masih bergetah-getah, tu baru betul jadi 'ikon', dan sedap dipandang pengundi, wajib dipilih sebagai calon paling sempurna untuk DUN Tenang.

Foto disebelah kanan, dipercayai juga ahli puteri Umno yang sihat sejahtera. Sedap pelok ooo..kena plak time-time sejuk camni kat Tenang sekarang.

Aku jadi hangin gak bila puteri tu 'sound' kat aku macam tu, pada aku jari-jari 'keras' dan kejung tu sedap kalau dapat dijolok terus ke bontot-bontot seperti yang ditunjukkan di dalam foto kat bawah ni...baru betui tempatnya. 

Lagi satu, depa dah tadah tu...! Bila lagi nak 'menyedap' bro..! Pedulik apa dengan malu, ingat depa ada malu-malu kaa ? Kalau malu tak di 'tadah'nyer macam ni. Rela.., menadah.....! Untuk dibelasah ? Perbuatan zina adalah 'halal' disisi agama Umno..tunggu lagi ? Masa menadah jangan lupa sebut nama 'mashitah' 3 kali..untuk menambah sedap dan enak..cucukan 1Malaysia..kah..kah..kah !






PRK TENANG : PANAS BERAPI - Undi BN jadi HARAM ? Haramjadah..!

Hairan aku dengan kempen UMNO dan BN di Tenang ni. Kerana depa rasa simpanan deposit depa di 3 Felda tu yg kempen depa jadi lagi macam celaka. Aku kata celaka pasal, dalam kempen BN sepanjang 6 hari sampai hari ini tau hanya dok gula-gula dan bodoh2kan rakyat dan pengundi di Tenang.

Tak habis-habis dok kempen pembangunan yg kerajaan buat itu dan ini. Ingat UMNO BN saja kaa mampu buat itu semua. Siap ugut pengundi melayu lagi terutamanya di Felda, memainkan isu racist membenci cina khususnya dari DAP, MCA yg hangpa pelok siang malam tu sapa dia ?

Bila ada pengundi tanya soal macam ni dalam siri ceramah yg dibuat oleh BN, si penceramah tergagap-gagap pulak nak jawab. Hang ingat MCA tu bagus sangat kaa? Kalau bagus dah tentu 100% pengundi cina sokong MCA di Tenang ni. Pasal apa pengundi cina seramai 5,766 tak solid sokong MCA yang berpresidenkan Chua Soi Lek ? Pasal orang cina di Tenang pun menyampah dengan MCA. Lagi-lagi dengan Presidennya yang dok 'keras' memanjang. Orang cina kata, 'itu olang manyak bahaya'.

Tak habis-habis dok pukul gendang bawa isu liwat Anwar Ibrahim masuk Felda keluar Felda. Apa punya dunggu orang Umno BN ni, aku pun dah tak tau nak kata apa. Yang dituduh liwat tu masih dalam kes. 1 Dunia tahu isu itu satu konspirasi kerajaan BN. Tapi pelik sungguh, Presiden MCA yang apa nama dia Soi Lek ? tu dah terang-terang mengaku, " haa..yang dok berdiri tepi katil tu lepas 'kongkek' dalam video tu, aku laa...! " tak pulak dimaki hamun ? Dah terang2 mengaku 'berzina'. Ini yang melayu poi kempen buruk Anwar ke rumah2 tu terutamanya Wanita dan Puteri, tak ker malu bila pengundi cina kata, "awat Chua Soi Lek tu bersih sangat kaa..? " Nak sekongkol pun cari la orang MCA yang berjenis sikit bro ! Ini dah sah mengaku menyundal tu ..nak pi sorok kat mana lagi?

Dalam banyak2 isu yang belegar baik di DUN Tenang mahupun diperingkat nasional, isu Rosmah dapat peruntukan tiap tahun beratus juta, tak pulak hangpa bagitau duit tu untuk apa? Rosmah tu berhak ka dapat duit dan peruntukan duit rakyat banyak2 macam tu ?  Rosmah tu sapa dia ? Menteri kaa ? Dia cuma bini PM jer ngok ? Pelik sungguh BN era Najib Tantuya ni, tak pernah aku dengar masa zaman Che Det yang dracula tu pi bagi duit kat bini dia ratus2 juta buat macam2 atas kapasiti 1st Lady kononnya ?

Satu lagi zaman pemerintah Dollah nyanyuk yg sentiasa tidur tu pun dia tak bagi kat arwah Hendon dan seluar 'jean' baru dia duit ratus2 juta ? Pasal apa tak bagitau kat rakyat isu pembaziran dan tidak berakauntabiliti berkaitan peruntukan2 dari duit rakyat itu kepada pengundi dan dia (Rosmah) bukan ada hak pun ? Membazirkan duit rakyat jer kerjanya...! Isu kapal selam yg tak mau tenggelam dan tak mau timbul, hangpa senyap ? Isu Port Klang FTZ lebih 12 billion hangpa juga diam, itu yg rakyat mahu tahu. Bukan dok usung gula, tepung, beras, susu tapi dok claim itu 'hadiah' dan bukan rasuah 'undi' kepada rakyat di DUN Tenang ?

Dayus sungguh cara UMNO dan BN dan MCA ni berkempen di Tenang. Bayangkan dalam banyak2 isu depa pilih isu 'tangan' cikgu normala bersalam ! Tak ker ngok dan bangang tu ? Salah kaa dia tak salam dengan yg bukan muhrim ? Apa selama 53 tahun tu UMNO tak ajar ka MCA tentang hukum haram bersalam dengan bukan muhrim ni? Kesian MCA, memang patut pun Soi Lek tu tak faham, nasib baik yg disondolnya dalam video blue dia bukan dari Wanita UMNO atau Puteri. Kalau tak..!  mau jadi 'halal' pulak fatwa yg UMNO bagi pasal MCA tu kawan karib UMNO sejak dahulu, kini dan tomorrow !

Nasib baik la cikgu Mala tak pi salam dengan Soi Lek..hooo...! Jangan buat gila..., itu olang manyak bahaya wooo ! Silap salam, dengan yg pi salam dia 'selam'. Kena pula cikgu Mala ni memang lawa, cantik lagi ayu. Idaman jejaka Malaya beb! Tapi kalau jumpa Soi Lek pun, memang tak bagi salam dengan dia pun. Kote dok keras memanjang. Entah2 dia pi kempen pun dok mencanak lagu tu kot? Tu laa kawan(MCA) Umno BN yang sangat dipuji Umno ?


Kelmarin blogger UMNO yg haprak memainkan isu MC yang telah diluluskan oleh doktor kepada suami cikgu Normala, suka dimaklumi bahawa MC itu bukan satu isunya kerana didalam MC itu jelas menunjukkan beliau didapati mengalami 'stress',  logik sungguh beliau stress dalam kemelut kempen PRk yg langsung tak berpijak di padang yg rata. Patut dia dapat MC, jika saya jadi doktor, mau 30 hari saya akan berikan kepada pesakit yg mengalami kes 'stress' begini. 

Stress sungguh blogger UMNO hingga MC itu juga turut dijadikan isu. Hoi..hangpa dah memang sudah kering isu sebenarnya. Siu sebenarnya melanda rakyat di DUN Tenang, langsung tidak dipublishkan kepada umum, sanggup sorok isu yg besar2 itu dalam kain dan spender pemimpin UMNO dan MCA.


Buat pengundi Tenang, pilihlah calon yg terbaik, bukan calon yang ada masalah penyalahgunaan kuasa yang rampas tanah orang jual kat orang lain. Jika pemimpin begitu diangkat bimbang, bukan saja tanah..nanti di rampas, silap2 bin dan anak dara hangpa pun dibelasahnya sama. Kerna didalam geng itu ada spesis kote kulop tapi merbahaya tahap warna 'jingga'.

Calon PAS, Cikgu Normala Sudirman calon terbaik untuk Tenang. Undi PAS bermakna mengundi calon dari parti islam, islam itu mudah, mengundi PAS menerbitkan pahala, pahala yg sangat berguna dan diiktiraf oleh Allah swt. Itu janjiNya. Ini kerana mengundi parti seperti BN yang jelas sekular dan sekongkol dengan kafir harbi yg jelas menentang hudud, dan hukum2 islam serta memerangi islam (MCA), adalah berdosa dan haram untuk orang islam memberi undi dan terlibat dengan politik keBN'an ini yang semakin rakus menghina dan memperlekehkan islam, dan agama(baca UMNO dan MCA). Memperlekehkan agama islam, sama seperti menmperlekehkan Allah swt.

Main lekeh-lekeh ni hangpa ingat Allah swt tu macam kawan* hangpa kaaa yang hangpa dok kencing selalu dan tarik hidung macam keling ? (*Baca MCA dan MIC dan lain2 yg sewaktu dengannya)

Dibawah Mini Bantahan penduduk dan pengundi Tenang menolak calon BN, Mohd Azahar Ibrahim yang diadkan pada pagi tadi.




PRK Tenang : UMNO dan kuli-kuli semakin lintang pukang

Kehangatan kempen PAS semakin membara. 'Booster' jentera kempen semakin di'caj' bersama voltage yg dibawa oleh tok guru nik aziz. TGNA sudah hadir ke Tenang. 

Ceramah tok guru nik aziz membakar semangat pertugas pertugas pas dan pakatan rakyat disini. tenang mulai bergelora panas. cikgu mala berhak jaga bumi allah sebab dia nampak hebat kata tok guru nik aziz. 

Setelah mengegar ceramah semalam, subuh esok jam 4 pagi, TGNA akan menggegar lagi dengan solat hajat perdana memohon dan bermunajat kepada Allah taala. aktiviti tok guru diTenang mengusarkan perasaan umno. 

Umno makin kesejukan. Sesejuk cuaca di DUN Tenang sekarang. Malam menuju siang, siang  menanti malam, hujan sokmo dehh di Tenang. Mengikut kata ejam, tunjukkan saya dimana manusia yang masuk umno tak dapat habuan wang ! Tanpa wang..umno lebih cepat mampus.

Maslan, yang jaga Felda,  cuba berlagak jadi hero bila mencabar mazlan aliman supaya berdebat 2 hari dua malam. Ini kira debat marathon ni !

Apakah mazlan aliman akan menyahut cabaran debat marathon ini? Hanya masa yg menentukan. Maslan yang dikatakan takut berdebat dengan mazlan aliman cuba menaikkan imej bacul dan penakut ini dengan mencabar mazlan aliman berdebat 2 hari dua malam. Hebat maslan, sejam takut nak berdebat.., tapi berani berdebat dua hari dua malam. Ada fakta ke maslan ini ? 

Kalaulah betul maslan boleh berdebat dengan mazlan aliman selama dua hari dua malam, aku sanggup tengok dua-dua huruf M ni bergasak. Kubid pula dah mulakan percaturan untuk menjadi perantara antara kedua huruf M. Meriah debat di Tenang. Ayuh..! Mari wahai mazlan aliman, kita bergasak selama 2 hari 2 malam. Buktikan PAS juga berani menyahut cabaran debat maslan yang sekadar berani mencabar dibalik belakang bahu Muhyidin.

Kehangatan kempen akan bertambah mulai hari ini. Hari ke-6 kempen. Kepada seluruh ahli dan penyokong pas dikehendaki solat hajat diseluruh negara. Pastikan munajat dengan allah telah dimulakan seawal malam jumaat, malam tadi lagi. Err..sebelum ber'kliwon' tu buatlah solat hajat dulu..tidak mengapa kan ? Tetap tidak menjejaskan 'prestasi', lainlah kalau kena lari marathon 2 hari 2 malam tanpa henti ? 

Semoga Tenang damai dalam dakapan PAS. Chemplak barat dan chemplak dan tenang akan digegarkan terus sehingga tamat masa kempen yang dibenarkan oleh spr. Kehangatan kempen diselang seli dengan kesejukkan hujan dimalam hari dan air banjir. Umno cukup takut dengan air rupanya. kejahatan mereka berkempen secara bangang mulai terasa sejak semalam. 

Kawasan banjir dan dipenuhi oleh air yang bertakung menjadi satu kempen mudah buat pas. Mana-mana kawasan yang tebal semangat keumnoan sedikit terbuka dengan kehadiran banjir. Walaupun Umno mengutuk bahawa PAS hanya cuba meraih undi namun penduduk peneroka felda mulai membuka mata selepas umno lari lintang pukang akibat dari kederasan air banjir. Umno mula berputar putar untuk mengambil kembali kawasan selamat mereka. Peneroka mula sedar Umno hanya perlukan mereka untuk mengundi. (FZT-edit oleh albanjari)

PRK TENANG - PANAS BERAPI : Cabaran diskusi ?

LABIS, Jan 27 — A group of independent bloggers today offered to organise a debate between the candidates of the Tenang by-election — Mohd Azahar Ibrahim (BN) and Normala Sudirman (PAS).

The group, which called themselves “Kumpulan Blogger-Blogger Independent” (Kubid), proposed that the debate be held to discuss and clarify issues related to the area.

A Kubid representative, Sariffuddin Abdullah, said the debate session would allow voters to find out and evaluate each candidate’s efforts and direction.

“Our hope is to see ‘knowledge politics’ being practiced in the nation’s political arena, where open discussions and debates are encouraged to promote transparency among candidates,” he told a news conference here today.

He said, based on Kubid’s survey during the campaign so far, both candidates leaned towards campaigns which were “populist and cosmetics” in nature aimed at distracting voters from real the issues in Tenang.

“Where is their credibility if their campaigns mostly attack one another? What happened to ethics and morals?” he said. — Bernama


Blogger tawar diri anjur debat antara calon Tenang

Sebuah kumpulan blogger bebas hari ini menawarkan diri untuk menganjurkan satu majlis perdebatan antara kedua-dua bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Tenang, Mohd Azahar Ibrahim dari Barisan Nasional (BN) dan Normala Sudirman (PAS).

Kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai ‘Kumpulan Blogger-blogger Independent’ (Kubid) itu menyarankan supaya diadakan perdebatan antara kedua-dua calon bagi membincang dan menjelaskan isu-isu yang berbangkit dan berkaitan dengan kawasan tersebut.

Wakil Kubid, Sariffuddin Abdullah berkata penganjuran sesi debat itu bagi membolehkan pengundi mengetahui dan menilai usaha serta hala tuju yang cuba dibawa setiap calon dengan lebih jelas serta berkesan terutama menjelaskan isu-isu yang didakwanya disembunyikan.


“Hasrat kami adalah mahu melihat amalan politik baru iaitu politik berpengetahuan, ‘knowledge political’ subur diamalkan dan dijadikan amalan murni di arena politik negara di mana dengan adanya diskusi atau debat terbuka ini yang lebih telus antara calon yang bertanding,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Katanya, berdasarkan pemantauan Kubid sepanjang lima hari berkempen, kedua-dua calon banyak menjurus kepada kempen-kempen yang bersifat populis dan ‘kosmetik’ yang bertujuan mengaburi mata pengundi kepada isu sebenar yang sedang berlegar di Tenang.

“Kami mempersoalkan tentang kewibawaan dan integriti calon-calon yang bertanding. Di manakah letak kewibawaan calon itu sekiranya kempen-kempen yang dijalankan lebih menjurus menyerang peribadi antara satu sama lain? Di manakah etika dan moralnya?” soal beliau.

Pada sidang media itu, Shariffuddin menyerahkan surat jemputan kepada Naib Presiden parti PAS Datuk Mahfuz Omar untuk mempelawa calonnya, Normala menyertai debat itu manakala surat jemputan kepada calon BN akan dihantar selewat-lewatnya petang ini.

Katanya, Kubid bercadang mengadakan debat tersebut esok pada 9 malam di satu tempat yang akan ditetapkan setelah persetujuan dicapai antara kedua-dua calon. - Bernama

albanjari 'rebah' di Labis !

Salam dari Labis. Maaf kepada semua pembaca, wak 'demam' ! Aku rebah di pembaringan hari ini. 

(update) PRK TENANG : PANAS BERAPI - Skrip kempen UMNO bocor lagi ?


Angkat lagi tinggi kain tu, Ustaz Choa mesti sukaaa..! Cara angkat kain yg diajar oleh ustaz UMNO..mari tengok..dosa mata ditanggung sepenuhnya oleh Imam UMNO. Wakaka..!


Cara meredah banjir macam ni UMNO tak suka tengok bro !

Hujan yang turun dengan lebat di Pekan Labis benar-benar membantutkan kempen BN secara keseluruhannya dimana petugas-petugas parti yang terdiri daripada soldadu2 MCA dan UMNO kini hanya sekadar memenuhkan kedai mamak disekitar pekan Labis. 


Rokok dan teh tarik bergelas-gelas gelimpangan diatas meja. No problem, jentera parti yang minum-minum dan makan-makan di kedai mamak sepenuhnya disponsor oleh parti KIMMA. Sudah kaw-tim. Kepada penyokong BN sila ke kedai mamak KIMMA di Labis sekarang, cukup hnaaya memakai baju biru (macam samseng yg ganggu ceramah LGE malam tadi) dan berlambang 1Malaysia, makan minum anda FREE sepenuhnya.Hidup PuKIMMAk !

Dari bual yang dicuri dengar kini pihak Bilik Gerakan Induk BN telah meminta semua pekerja2 parti agar berada dalam siap siaga untuk mengempur Kg. Paya Merah 1 Km dari pekan Labis. Ini kerana BN dan jenteranya sedang menunggu kg. itu dilanda banjir kilat. Sudah menjadi rutin jika berlaku hujan lebat yg berterusan, kampung itu akan tenggelam. 

Segala bekalan asas dan hamper2 sedang dikumpulkan. Barangan itu akan hanya diagihkan segera apabila banjir mula melanda. Bantuan itu untuk mangsa banjir sahaja. Jangan agihkan sekarang, kerana bantuan itu hanya berkuat kuasa apabila kampung itu tenggelam. Itu arahan yg dikeluarkan. Beberapa pemberita Utusan Meloya dan Berita Hairan juga sudah berkampung di sana sejak jam 3 petang tadi lagi. 

Inilah peluang terbaik bagi menunjukkan bahawa BN dan UMNO bagus untuk rakyat. Tidak sokong BN bermakna anda berdosa besar disisi Allah swt. Imam UMNO akan memberi syafaat kepada semua yang mengundi UMNO. Itu janji Imam UMNO di Labis. 

Foto menunjukkan beberapa gedebe sedang menunggu banjir kilat. Foto diambil ketika hujan reda seketika pada jam 3.30 petang tadi disekitar DUN Tenang.


Tok Ai dimaklumkan juga sudah siap sedia. Tok Ai juga sudah beberapa kali menyudahkan aksi lakonan untuk beliau jatuh parit ketika membantu mangsa banjir dikampung itu. Itukan scene penting didalam drama ini. Secara tidak langsung tajuk berita boleh diolah dengan baik, " Tok Ai jatuh parit ketika membantu mangsa banjir, " baru nampak calon berjiwa rakyat biarpun hanya sekadar lakonan. UMNO kan kuat berlakon. Hello bro..semua aksi ini perlu ikut skrip. Ini saja cara terbaik untuk mengagalkan imej Cikgu Mala yg makin terserlah di DUN Tenang.

Lagi satu nak bagi tahu itu kan kampung dia. Hoi..hangpa boleh gelak kuat-kuat tak ? 53 tahun UMNO memerintah, kampung bekas Adun dan calon BN pun longkang dia tak boleh nak baiki apa jadah bro ? UMNO BN buat apa sebelum ni ? Kah..kah..kah ! Amaran ! PAS dan petugas tidak dibenarkan masuk ke kampung itu. Malah perayu undi dari kem Muslimat dihalau keluar dari kampung itu oleh gedebe-gedebe sejal 3 hari lalu.

Apapun semua mata dan pemberita sedang menunggu adegan banjir kilat di kg Paya Merah. Adegan bantuan dan urusan memindahkan orang kampung akan turut juga dipaparkan oleh pihak tv kelak. Semua itu hanya berlaku jika banjir berlaku. Skrip telah siap disediakan oleh Bilik Gerakan Induk UMNO kepada semua yg terlibat.

Orang kampung juga akan dipaksa baca skrip. Upah akan diberikan. Begitu juga blogger  UMNO sudah diangkut  ke sana. Smeua lensa akan menumpukan betapa murninya Tok Ai dan jentera UMNO seperti Puteri dan Wanita menyelak kain sehingga ke peha untuk diambil gambarnya ketika mengagihkan barang keperluan banjir kepada semua penduduk. Jangan bimbang, Ustaz Chua kata, peha wanita UMNO dan Puterinya tidak dianggap aurat. Tunjuk saja. Kalau ada ustaz PAS kata, itu berdosa, tak mengapa, nanti Ustaz Chua dan Jauhi Chawla boleh kawtim dengan Tuhan Allah. 

Tapi sayang, sampai jam 5 petang belum nampak nak banjir. Kesian UMNO dan petugasnya. Niat dah tak betul, tu pasal Allah swt. tak izin banjir kilat berlaku. Kerana ikut skrip yg diterima di meja kami, isu banjir kilat akan digunakan untuk menyerang PAS. Akan keluar tajuk, Cikgu Normala tidak peka kesusahan mangsa banjir di Pekan Labis dan macam-macam lagi.

Jika berlaku banjir pun, nak boleh apa..kalau petugas dan jentera PAS dihalang disetiap tempat oleh gedebe-gedebe untuk berziarah, malah banyak aduan mengatakan muslimat PAS yg pergi untuk tujuan ziarah dihamun dan dihalau macam anjing kurap oleh gedebe-gedebe UMNO. Itulah budaya UMNO disetiap kali kempen Pilihanraya. Macam PuKIMMAk !

(*) Berita lewat petang dari Pekan Labis. Aku masih tunggu gambar dari jurukamera kami yg sama2 pakai baju kaler biru 1Malaysia dari sana. Mesti gempak. Skrip drama UMNO tunggu banjir sudah bocor ! Wakakaka..!

PRK TENANG : Pertunjukan kearah kemenangan PAS semakin hebat

Malam ini tok guru nik aziz akan datang berceramah ditenang. ceramah tok guru malam ini akan terus menambah sengat dibahagian kempen. amanat tok guru membolehkan pertugas pas melipatgandakan usaha untuk terus berkempen dan gerak perang saraf. semoga malam ini tak hujan lebat sangat. semalam umno menghantar kaldai kaldai untuk berdemo dan membuat bising semasa lim guan eng memberikan ceramah. jangan dengar cakap kafir yang herannya chua porno boleh lak cakap. Aku panggil kaldai, sebab dia orang bising macam kaldai semalam, kaldai berbini mestilah bising.

Semua sudah hadir, masa kempen tinggal 4 hari lagi. pelbagai usaha digembelingkan agar johor mencatat sejarah baru buat pas dan pakatan rakyat. kasihan umno terus mengupah geng geng kaldai dikawasan chemplak. tokey bunting banyak buat banting bayar ke tak bayar tu entahle. bantuan kewangan tambahan akan mulai tiba jumaat dan menjelang dinihari sabtu. umno makin bising, banyak tak sampai, supply rokok bising tak bayar, tukang hisap rokok ramai, semakin banyak asap keluar makin bising naga naga ini.

Sejuk mengundang kesejukkan dan penagih rokok tegar makin banyak menelan asap. biasalah yang suka kepada api dan berbangga asal kejadian dari api. setan mestilah ada pengikutnya. tanpa rokok setan tak berani nak main dalam hujan sejuk. anak setan terus mencongak bila lagi kayu api nak sampai. belum laju sangat bantuan kewangan sampai. anak setan kehilangan kayuapi. setan suka kepada api dan setan berbangga dengan kejadiannya.

Tok guru nik aziz akan mengegar ceramah malam ini. tok guru presiden sibuk keluar masuk felda. banyak rumah yang sempat tok guru presiden jelajahi. semangat nak menang begitu menebal. jika menang ditenang, merlimau akan dimandikan limau sunkist. merlimau pasti akan lebih sengit, kalau pas berjaya melumur muka ghani othman dengan arang bermakna di merlimau melaka, ali rostam akan dipaksa berhempas pulas untuk menang. semangat melawan kembali hidup disini. suasana amat berbeza dari mana mana tempat.

Pertunjukan kearah kemenangan begitu hebat sekarang. semoga pas tak dikejutkan disaat akhir, biasa pas kalah di akhir perlawanan. umno selalu gunakan senjata terakhir untuk memusingkan minda pengundi untuk mengundi mereka disaat akhir.

PRK TENANG : PANAS BERAPI - Kimma ker Pu**mak ?

KIMMA ikut kempen di Labis. KIMMA kempen untuk tumbangkan PAS. KIMMA maki dan fitnah pejuang-pejuang PAS. KIMMA boleh gelak ketawa sambil tunjuk 'fuck' kepada muslimat PAS yang berkempen dari rumah ke rumah, kedai ke kedai. KIMMA ker puKIMMAk

KIMMA pacak bendera sana-sini. Tak mengapa pula. Tapi KIMMA kecoh bila ada nampak bendera Keadilan. Hoi bendera parti Soi Lek yang banyak terpacak disebelah Bilik Operasi Induk Pemuda Johor itu apa hal pulak ? 

KIMMA sudah jadi pencacai tegar BN. KIMMA kena buat macam itu. KIMMA kan giler nak letak India Muslim jadi Senator. Mana-mana restoran mamak di Pekan Labis tak pacak bendera BN akan diugut. Sudahnya restoran mamak di Labis dah jadi macam Bilik Gerakan BN nombor 2. Bangang tahap parpu punya KIMMA.

Mamak KIMMA ni opportunis. Mana yang rasa dia boleh untung, dia sokong. PuKIMMAk punya KIMMA !

PRK TENANG : Cangkir kopi@ABO - jatuh berdosa jika tak jadi UMNO di Labis

Sudah 2 hari Pekan Labis dan sekitarnya telah di'baldi'kan dengan air hujan. Mencurah-curah. Hujan rahmat bilang orang Labis. Dan pagi ini juga langit terus gelap dan hujan masih renyai2 turun.

Jika sebelum ini cuaca yang panas terik langsung tidak memberi keseronokan kepada ketua-ketua cawangan UMNO dan jentera MCA disini. Ini kerana mereka terpaksa memberi peruntukan dan belanja air lebih dari biasa. Bila lebih duit belanja keluar, kurang la masyukkk bro ! Maka hujan yg turun ini sangat disukai oleh gerombolan. Jangan juga lupa, untuk menyapu dan menyamun yang membudaya didalam UMNO, hujan juga jadi rezeki terbaru buat gerombolan.

Mengapa hujan 2-3 hari ini di Tenang ? Sedangkan di Tangkak, Segamat, Yong Peng dan sekitarnya terik panas cuacanya mampu merekahkan kulit. Jika ditanya kepada orang agama, maka jawabnya itulah barokah dan berkat ramainya hadir orang-orang alim dan ulama' ke Pekan Labis di DUN Tenang. Mereka datang bukan seperti Jauhi Chawla datang , mereka ini (ulama') yang sentiasa melakukan solat tengahmalam di setiap malam, memohon kemenangan Islam dari Tuhannya. Setiap malam beratus dan beribu jamaah berterusan bersolat hajat di Tenang sampai hari pembuangan undi. Itu yang digeruni UMNO. Hujan rahmat yang turun ini jua sangat dekat dengan doa orang PAS di Labis yang serba kekurangan, pusat-pusat operasi di 12 UPU gerakan islam di sini bukan seperti bilik gerakan UMNO. 

Hari ini TGNA pula akan datang, Ceramah Mega di Dataran Air Panas. Cantik pilih tempat tu. Sesuai namanya. Biar makin panas dan bercelaru kempen UMNO. Apa tidaknya, UMNO di sini bukan sama dengan UMNO yang ada di Kota Sarang Semut, Kedah jauh sekali macam yang ada di Pasir Salak, jangan pula bandingkan UMNO di Labis dengan UMNO di Pulau Pangkor, bezanya macam langit dengan bumi. UMNO di sini adalah UMNO tulin yang partinya lahir beranak di sini. 

UMNO di sini melihat semua yang kerajaan UMNO buat semua sangat betul dan derhaka jika menolak UMNO. malah jatuh 'berdosa' jika tidak jadi UMNO.

UMNO diluar Labis jenis telor kecutt.., takut. Jangan kan nak ajak berdebat, ajak minum kopi sama-sama pun dah gayat. Tapi tidak di sini. UMNO di sini jangan buat pasal. Jangan buat pasal nak ajak debat, depa sahut, UMNOnya berani, tapi jangan pula kata pejuang PAS tak berani face to face. Jika nak cerita tak cukup kajang bro..apa yg telah berlaku.

Ringkasnya kerana beraninya mereka berdebat baik dikedai kopi, warung tepi jalan dengan pejuang-pejuang mantap PAS (baca orang-orang muda agama dari Dewan Ulama') maka dihujung kisahnya ia banyak menguntungkan PAS sebenarnya di sini, sebelum ini mereka sudah jauh tersesat dan disesatkan oleh UMNO sebagaimana UMNO menyesatkan MCA berkaitan islam. Jangan pula terperanjat jika banyak undi UMNO bralih kepada Cikgu Normala.

Tahniah dan syabas buat semua jentera PAS yang bekerja 300 kali ganda dari biasa di Tenang ini. Mereka wajar untuk berkerja keras begitu. Apa tidaknya jika ada imam UMNO jadi semakin sesat  di sini. Itu nanti aku cerita pulak..

PRK TENANG : Cangkir kopi@ABO - Dosa UMNO/BN di Labis

21 Safar 1432H

BN takut dengan "dosa-dosa" mereka sendiri. Sebab itu mereka cuba mengalih perhatian rakyat terutamanya di Tenang. BN perlu ingat, tahun 2011 bukan lagi tahun politik "api-air dan jalanraya kampung". Masyarakat kampung dan FELDA bukan buta informasi. Akses kepada internet boleh didapati di mana-mana manakala tabloid politik seperti Harakah dan Suara Keadilan ibarat pisang panas selepas hujan. Rakyat semakin muak dan tidak lagi tertarik dengan cerita "punggung Saiful" mahupun cerita "penderhakaan".

Hari yang cerah untuk bekerja. Sosok Normala Sudirman atau lebih mesra dengan panggilan Cikgu Mala kelihatan bersalaman dan beramah mesra menyantuni para pengundi diiringi beberapa orang pimpinan Pakatan Rakyat. Ibu kepada tiga orang anak ini mengambil langkah berani dengan melepaskan jawatan guru yang telah disandangnya sejak 12 tahun lalu, dan menjadi calon PAS untuk pilihanraya kecil DUN Tenang. Tempoh hari kempen yang pendek tidak membantutkan hasrat pendidik ini untuk bertemu seramai mungkin pengundi di kawasan DUN Tenang sejak hari penamaan calon 22 Januari baru-baru ini.


Dilema Mohd Azhar Ibrahim dan Bebal UMNO Labis
Pilihan raya kecil ini laluan berduri untuk BN. Calon BN DUN Tenang ini pernah kalah dengan teruk dalam pemilihan UMNO Bahagian Labis. Penulis melihat Mohd Azhar Ibrahim menghadapi dua dilema terbesar. Pertama adalah sokongan generasi kedua dan ketiga FELDA yang dilihat berpihak kepada Pakatan Rakyat. Dilema kedua adalah protes senyap UMNO Labis sendiri. Bayangkan bagaimana seseorang yang tiada jawatan dalam UMNO Labis menjadi calon! Perkara ini amat janggal dan menjadi "pantang tok nenek" dalam tradisi pemilihan calon dalam UMNO.

Ya. Calon BN yang mendapat gelaran Tok Ai ini sudah langgar pantang. Rata-rata AJK dan ahli akar umbi UMNO Labis terperanjat dengan keputusan mencalonkan Mohd Azhar Ibrahim (gambar kanan) dan mempersoalkan mengapa Muhyidin Yassin kelihatan obses dengan calon "luar" ini sehingga ada laporan dalaman UMNO mengatakan terdapat markas UMNO yang ditutup kerana protes.
BN desperado: kering idea-meracau?!

Okay...ia adalah pilihanraya kecil, jadi isunya juga kecil-kecil? Tidak sama sekali. "Lelaki tua" yang terbukti terpalit dengan skandal seks iaitu Chua Soi Lek salah perhitungan apabila memainkan isu "salam" Cikgu Mala manakala Ketua Wanita Gerakan, Tan Lian Hoe kelihatan meracau seolah-olah jika PAS menang di Tenang, Malaysia akan jadi sebuah "negara Islam yang ekstrim". Amat memalukan sekali apabila adab bersalam dalam Islam ini gagal difahami walaupun sudah lebih 50 tahun negara mencapi kemerdekaan.

Isu "negara Islam" adalah isu lapuk tetapi tetap disebut oleh Muhyiddin Yassin manakala MB Johor Abdul Ghani Osman kelihatan sangat "concern" dengan hukum "potong tangan orang yang mencuri". Selain itu, Mahathir Mohamad juga menyentuh isu wanita jadi calon PAS padahal Mahathir sudah lupa bahawa Khadijah Sidek pernah menjadi Ahli Parlimen wanita pertama dari PAS yang memenangi kerusi Dungun pada tahun 1959. Rata-rata pemerhati politik bebas melihat isu-isu yang ditimbulkan BN ini tidak lain mencerminkan ketandusan isu dan tidak lebih dari sebuah tindakan desperado.

Rasuah: Seribu macam janji dan pulut panggang panas
Sangat melucukan apabila Tuan Guru Nik Aziz menyerahkan wang zakat kepada tiga orang asal semasa pilihanraya kecil di Galas dituduh rasuah dan "perlu bertaubat" akan tetapi apabila Najib mengumumkan peruntukan RM 1.6 billion kepada penduduk FELDA seluruh negara di Labis, ia dianggap apa pula? Kuih bahulu atau Pulut Panggang panas?

Keadaan yang sama berlaku di FELDA Sungai Buaya di PRK Hulu Selangor apabila 100 bekas peneroka dan waris mereka dijanjikan pendahuluan wang sebanyak RM50,000 bagi pampasan tanah kerajaan persekutuan malangnya mereka cuma menerima RM1000 sebagai pendahuluan dan selebihnya tidak diketahui bila akan diperoleh. Rakyat sudah bijak menilai. Setiap kali adanya pilihanraya kecil; pelbagai janji ditabur oleh BN dan muncul apa yang kita sebut sebagai projek-projek "mee segera". Penulis ingin mengingatkan para pengundi di Tenang agar berhati-hati dengan taktik "predator struktural" yang sedang memasang jerangkap ini.

Kemudahan berinformasi dan politik api-air-jalanraya
Jentera kempen BN termasuk dari media massa sering memperlekehkan usaha dan kempen yang dilakukan oleh Pakatan Rakyat. Malah, jentera kerajaan digunakan hampir sepenuhnya untuk mana-mana kempen pilihanraya kecil. Ia adalah suatu yang biasa bagi BN dalam menghadapi kemaraan rakyat walaupun sebenarnya adalah satu "penyalahgunaan".

BN takut dengan "dosa-dosa" mereka sendiri. Sebab itu mereka cuba mengalih perhatian rakyat terutamanya di Tenang. BN perlu ingat, tahun 2011 bukan lagi tahun politik "api-air dan jalanraya kampung". Masyarakat kampung dan FELDA bukan buta informasi. Akses kepada internet boleh didapati di mana-mana manakala tabloid politik seperti Harakahdan Suara Keadilan ibarat pisang panas selepas hujan. Rakyat semakin muak dan tidak lagi tertarik dengan cerita "punggung Saiful" mahupun cerita "penderhakaan". Rakyat tahu. Sepanjang sejarah negara, UMNO telah melakukan banyak penderhakaan ke atas institusi beraja. Hal ini akan saya kupaskan pada masa akan datang.

Menyahut seruan demokrasi
Democracy cannot succeed unless those who express their choice are prepared to choose wisely. The real safeguard of democracy, therefore, is education.Franklin D. Roosevelt
Amat menyedihkan sekali apabila pendemokrasian Malaysia tidak sampai ke tahap yang sewajarnya. Rakyat tidak diajar untuk memahami konsep demokrasi yang tercatat dalam perlembagaan negara. Kita diasuh untuk "takut" dan menjauhkan diri. Kebangkitan rakyat samada melalui jalanraya mahupun pilihanraya dilihat sebagai "musuh" oleh BN. Ini adalah pemahaman yang sesat dan bertentangan dengan semangat demokrasi itu sendiri.

"Lu sapa...!??" Apabila Pengarah Pelajaran Johor, Markom Giran berkempen dan memberi tekanan kepada semua Guru Besar dan Pengetua dalam DUN Tenang termasuk guru-guru kaunseling daerah Segamat agar berkempen dan mengundi Barisan Nasional jelas menunjukkan sikap tidak matang beliau dan memalukan. Ini adalah negara demokrasi. Ia mengenai kebebasan, pilihan dan keyakinan!

Percayalah, kejutan besar akan berlaku!

Kempen pilihanraya akan terus rancak sehingga hari pengundian nanti. Pesta demokrasi ini akan terus diwarnai dengan pelbagai warna dan corak. BN dan Pakatan Rakyat akan terus bersilat. FELDA yang sebelum ini sinonim dengan "fixed deposit" BN bakal menjadi sejarah. Rakyat mula sedar betapa kehidupan semakin terbeban dengan krisis ekonomi dan penyalahgunaan kuasa. Rakyat inginkan kebenaran dan ketelusan.

Janji-janji BN cuma sekadar retorik dan "coklat hacks". BN benar-benar di persimpangan. Mereka ketandusan isu, menjengkelkan dan kesilapan terbesar adalah silap memilih calon. Harapan akhir Barisan Nasional untuk menang mungkin disandarkan pada rasuah? Rakyat di DUN Tenang dinasihatkan untuk bijak memilih. Percayalah, keputusan Pilihanraya kecil DUN Tenang akan memberi kejutan besar buat kita semua.

*Hafiz Zainuddin ialah penulis bebas(TKO)

PRK TENANG : Mengalas misi bersama Cikgu Mala

Pagi ini suasana Pekan Labis tidak seperti kelmarin. Seperti di duga didalam posting saya di sini, hujan turun sejak malam tadi. Dan pagi ini pekan Labis sekali lagi direjam dengan air hujan. Suasana kempen BN dilihat semakin sejuk. Sesejuk suhu Pekan Labis pagi ini.

Mungkin andai ada 'Angelina Yam', pagi yang dingin boleh dipanas-panaskan. Mbak 'Tuty' tentu tahu bagaimana caranya.

Sejak awal pagi aku sudah bersedia dipintu masuk utama ke Felda Chempelak Barat. Sambil menanti tiba Cikgu Mala, masa yang ada diisi bersama petugas-petugas Polis yang berada di pondok bertugas. Ajakan untuk minum bersama tidak ditolak. Aku merasai kemesraan anggota Polis yg bertugas di sini.

Tidak disangka, sambil menhirup teh panas enak dipagi yang berembun, petugas polis yg ada disitu rupanya turut menjadi pengkagum Cikgu Mala, oh..hebatnya aura seorang wanita bernama Cikgu Normala. Hey..mereka penyokong PAS rupanya. Dari apa yg dibualkan beserta foto2 yg diambil bersama suami cikgu Mala di henfon masing-masing, aku yakin mereka bercakap ikhlas. Lebih-lebih lagi apabila bualan enak itu diisi bersama kata-kata bahwa, PAS itu membawa imej  islam, jika kita sayang islam, PAS itu wadah yg tepat untuk kita pilih. Yakin sungguh petugas itu berkata begitu. Aku tersenyum saja.

Sumpah..aku kata ! Selepas itu hirupan teh yg aku titip menjadi sangat enak., takpa..semua minuman sudah selesai aku bayarkan, berapa sangat nilai harga teh itu jika dibandingkan perubahan yg berlaku kepada petugas-petugas keselamatan yg sudah merindukan manisnya perjuangan PAS. Mereka telah berubah. Berubah dari menyokong Bn sebelum ini kepada penyokong parti PAS, sebuah parti gerakan islam terbesar di Malaysia. 


Pada pagi ini aku titipkan foto terbaik buat tatapan pembaca blog ku di DUN Tenang. Foto Cikgu Mala yang  sama-sama bersarapan bersama kami pagi tadi. Aku yakin, aura yg dimilikinya setanding aura yg pernah menupuk MB Nizar ketika di PRK Bukit Gantang dahulu. 

Kerana itu suka aku katakan, Cikgu Mala kini menjadi ikon terbaik Muslimat PAS dimata rakyat. Go Cikgu Mala..! Kami tetap bersama kamu. 

Seterusnya berita akan menyusul..

PRK TENANG - PANAS BERAPI : Halimah Jonggang dibaling colgate di Labis !

Busan tahap merah aku bila tengok muka ni kat Pekan Labis. Tempias jangan citer bro..! Mati-mati aku hengat hujan panas ditengahari, tapi bila di'bau', masyaAllah..bau hamis...bro !
Muka sapa ? 
Tentu bukan muka yang cantik ini. 
Hoi..nyonya kalau,

nak jadi pemimpin ini jaga lah
rupa paras - ini gigi tunggang langang
depan tumbuh
belakang tumbuh
kiri rongak
kanan rongak
kah kah kah

gigi macam ayer terjun di batang kali
masa bercakap mesti tempias
kah kah kah

muka china bukit - gigi berterabur
macam mana nak jadi pemimpin
pergi lah repair - jumpa toyo
tak ada duit bagi dia jilat sekali

tengok breheng ali
dulu mat jongang
sudah repair
baru ada pengikut
itu pun nampak muka ngok lagi
kah kah kah

kalau gigi macam ayer terjun
mulut mesti bau busuk
nafas lagi busuk
patutlah parti ini bungkus
tak ada penyokong
pemimpin gigi pun tak boleh repair
macam mana nak bantu orang ramai

woit.. pergi repair gigi dulu..
kah kah kah..! 

(*) adaptasi dari idea TT-Tukar Tiub

PRK TENANG : PANAS BERAPI - Wass Up..Wass Up ! Santa Claus sudah tiba !

Minum teh di Pekan Labis pagi ini bersama Tok Ai begitu menyenangkan. Wajahnya sebelum ini ketat dan cuak mula tersisip ke tepi. Malah hirupan tehnya lebih tenang andai dibandingkan dengan kisah juak-juak UMNO yang sudah terbarai kepada beberapa puak di Labis. Tidak lagi tergagap-gagap memegang picu cawan. Hari ini hari ke-3 kempen beliau. 

Apabila ditanya peluang beliau dengan Cikgu Mala, beliau berkata, " barang yang baik tidak perlukan kata-kata yang indah..," sambil tersenyum-senyum sendiri dan jelas juga dilihat kepalanya jua bergoyang-goyang, tidak ubah seperti kutu rock yang sedang stim melayan lagu 'Isabela' 20 tahun dulu. 

Jika kutu rock nampak la cantiknya dengan kurus melidi, berambut panjang sambil tangan terbuai-buai layan lagu, tapi Tok Ai pagi ini hodoh sungguh ku lihat. Dengan perot yang boroi sampai ke dada, kerusi plastik yang mengalas punggong sudah berbelas kali ber'kriokkk-kriokkkk' menahan beban tubuh Tok Ai  yang lebih 90kg itu, betul-betul bikin hati jadi cuak, bila tiba-tiba saja calon 'last minute' ini berubah watak. Disampuk Nyiang Rapik mana pulak pagi-pagi ni ? Bisikku. Atau hatinya jadi girang dan puas kerana di'ratah' berahi oleh Nyiang "Tuty" malam tadi ?

Hahahahaha...! Tiba-tiba Tok Ai ketawa. Dari goyang kepala dah ketawa terbahak-bahak pulak. " Hoi..lu..apa pasal ni..? aku cuba bertanya dengan bahasa yang sopan. " Wass Up..Wass uP..Wass Up bro..! Lu tengok ini sambil menunjukkan skrin henfon Blackberrynya dan disitu tertera.., 

+601236X XXXX
Tokai, ini aku. nak bagi tahu, aku dalam perjalanan ke Tenang sekarang. 4 kontena bro..4 kontena ! Bukan kontena kecik  der..40 kaki bro ! Wass Up..Wass Up. 1 Kontena ada 760 kotak bro..lu kira laa..berap ribu tin milo, berap ribu pek gula, beras , susu, bawang cabai sekali aku bawak. 

Ptuihhh...! Patut ler dia jadi macam ni..! Santa Claus sudah mari rupanya. Warga Tenang..tunggu Santa Claus datang untuk 'sedekah' setiap rumah barangan keperluan dapur. Depa bagi ambik, pangkah tetap PAS.

Berita selanjutnya akan menyusul..

(*) Diterbitkan oleh Agensi Berita ABC: Agensi Berita Choilek Gigi Cap Kote Kulop

Beza salam Cikgu Mala dan salam 1Malaysia Jauhi Chaula !

Maka kecohlah manusia-manusia bermata sepet dari parti MCA dan GERAKAN membincangkan tentang tangan seorang muslimah PAS yang menjadi calon dalam PRK Dun Tenang. Kata mereka, Cikgu Mala tidak mesra apabila tidak bersalam dengan lelaki-lelaki di Dun Tenang. 

Apabila Cikgu Mala bersarung tangan, maka melalak pula mereka mendakwa Cikgu Mala menghina tangan-tangan mereka 'yang kotor'.


Aku cukup suka komen Cikgu Mala berkenaan bersalam ini. " Saya anggap 53 tahun (kita) merdeka, komponen BN gagal memahamkan ahli komponen mereka, (termasuk) MCA dan sebagainya, bagaimana adab bersalaman seorang individu muslim dan dengan yang lain. 


"Kami sebagai individu Muslim, kami (wanita) memang tidak bersalam dengan lelaki... Begitu juga dengan kaum Tiong Hua, kami bersalaman dengan perempuan (Tiong Hua) tidak ada masalah, (sebab) mereka perempuan. "Hatta kami saudara seislam pun, kami tidak bersalaman dengan lelaki," katanya dalam satu sidang media.


Aku tak salahkan Chua Soi Lek yang mahu bersalam dengan semua perempuan. Memang dia bernafsu besar. Bukan setakat salam sahaja yang dia mahu. Semua orang tahu siapa Chua Soi Lek ini. UMNO dan BN lagilah kenal siapa Chua ini. Walaupun aku tidak pernah menonton video lakonan apek tua ini, tapi semua orang boleh menilai Chua.

Aku tidak mahu mengulas sangat isu ini. Mudah rakyat menilai sejauh mana UMNO dalam menjalin kerjasama dalam BN yang kononnya membela Islam. Pergilah UMNO. Rakyat Malaysia lebih selamat tanpamu...

Kalu tengok tapak tangan calon BN tu, macam banyak penyakit jer. Kena tanya geng HPA ni bab ni. Hehehe. (sumber : amdang81)

PRK TENANG : PANAS BERAPI - Jika tak 'bin' Ibrahim, jangan harap lu jadi calon !

Petang-petang ahad ni sesekali meng'hamun' tak jadi masalah kepada kesihatan. Tapi jika sedut asap 'kretek' cap rail ketapi tu memang nak kena hamun pasal jelas menjejaskan kesihatan. Aku setuju sangat dengan artikel sahabat gelap aku FZT. Malam ni dengar cerita hujan nak turun dengan lebat. Jangan lupa tadah air buat air minum di Tenang. Jika tidak ada baldi, tadah saja dengan apa yg ada, adat orang berjuang fi sabilillah hal tu tak jadi big matters nak diselesaikan. 

Kembali kepada situasi di Tenang yang langsung tak menenangkan puak UMNO pasal puak UMNO dah pecah rabak, sana - sini ahli dan penyokong masing2 tunjuk tak puas hati. Betul juga kata FZT, goni-goni RM tak turun lagi. Sabar la..., Santa Claus masih dok negotiate nak 'pow' berapa juta tokey Magnum dan Toto atas alasan duit 'haram' tu jugak wajib dikuarkan 'zakat' (baca kitab UMNO) apabila cukup haulnya. Macamana nak kira haulnya berkaitan duit Toto tanya ularmak-ularmak UMNO. Depa cekap kuarkan hukum dan fatwa lebih2 lagi dimusim PRK. Chua Soi Lek pun dengan pornonya juga sibuk jadi ustaz di Labis. Per ke jadah.

Tenang akan berubah ! Itu yang pasti. UMNO akan malu jika mendabik dada mengatakan Tenang serupa dan tidak berubah sama seperti 53 tahun lalu. Itu pasal Muhyiddin berpeluh dahi. Tok Ai dah jadi Tok Pu. Nasib baik jadi Pu bukan Puki. Zaman ini zaman perubahan. Kerana itu slogan PR, lebih kehadapan. Dan 
pastikan Tenang berubah mendahuli masa. Kerana masaUMNO sudah tamat.

UMNO dah mereput dihujung dahan. Tengok saja di Tenang, calon tak perlu lagi dipilih, kalau lu anak bekas Adun secara automatik akan dipilih, jika lu anak posmen pencen (baca : Jamaluddin Katak) macam di Behrang tu, belum tentu dipilih kerana dia bukan UMNO, dia  hanya pencacai UMNO, jadi anak dia tak termasuk dalam acara begini. 

Slogan 'huan' perlu digantung mulai sekarang sehingga tibanya tahun baru cina. Sambutan Gong xi fa chai lebih meriah tahun ini jika Cikgu Mala dapat menumbangkan UMNO disini. Perubahan kerangka utama politik disini perlu diubah dengan segera. Pas perlu bergerak ke depan dengan segera, segala nya sudah berjalan dengan baik dan cemerlang. 

Ingat ,tidak ada yang mustahil disini, semua boleh jadi. Anak bekas Adun pun dicalonkan. Kalau berniat nak jadi pemimpin mesti jadi anak kepada pemimpin. Yang bukan Pemimpin boleh berambus dengan cepat. 

Sok-sek ler sekejap. Memang 3 stogges yang dinafikan 'hak' atas jawatan parti tu bermulut bising, SMS jangan tanya la dah beribu dihantarnya seantero Labis, tapi apa kesah sekejap jer tu dan sekarang..petang tadi mulut dah senyap,  Pasal duit dah masuk mulut bro ! Hahaha..! Cekap sungguh UMNO menutup mulut 'stogges' lapar tu. Jangan tak tahu..tu baru sikit, balance duit kena tunggu lepas PRK..tu pun janji jangan buat onar dan sabotaj sana sini. Politik ugut dalam UMNO kan sinonim.

Selesai satu hal. Tapi apa hal pulak dengan si Tok Ai ? Manja gitu. Jika Azahar dipanggil Tok Ai, agak2 Tok Ai panggil nama bininya apa pulak ? Tentulaa dengan panggilan manja Tok Yu kan ! Wakakak..!!

Hey Tok Pu..eh Tok Ai, lu sudah banyak melukakan hati pemimpin Labis sekarang, naik lu dengan menggunakan medium bangsawan, Haslinda tu dah mengamuk...! SMS apa yg dia tak hantar kat Tok Yu lu ! Pi la baca..!! Hebat permainan lu..eh permainan UMNO. Lupa plak..UMNO kan dilahirkan di Johor. 

Wanita UMNO dengarnyer sudah buat laporan polis tentang poster yang mengatakan mereka tak sokong calon yang dipilih. Calon yang dipilih pulak selamba badak melangkah memijak kepala-kepala jeneral yang ada di Labis. 

Apakah kali ini Tok Ai bakal melakar sejarah menjadi calon UMNO yang kalah dalam PRK kali ke-14 ? Ikut kira cina, nombor 14 itu rujuk hari mati looo ! Mampuih la hang Tok Ai..!!

(*) cetera politik ini diadaptasikan dari artikel asal FZT yang bertajuk Huan 6 X 6. Sori bro..gua cilok lu punya idea siaw-siaw punya. Kepala naik 'siaw' pasal nak layan Angelina Yam malam ni.

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: albanjari Online Popular Posts ::

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |