PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: AKU KEMBALI MENULIS ::

MESTI BACA - Memahami bicara Dr. Mujahid Yusof Rawa


" Kalau saya cerita ada rumah yang senget dan tak layak didiami, orang akan kata saya berlebihan dalam gambaran saya, tapi itulah realiti di Parit Buntar. Saya hanya boleh berada di luar kerana khuatir rumah akan reban kalau saya naik ! " - Mujahid Yusof Rawa



HULURKAN INFAQ RAMADHAN ANDA UNTUK KAMI *
" Saya sering memberitahu kepada orang - orang miskin : "saya bukan orang kaya memberi bantuan kepada orang miskin tetapi saya juga orang miskin yang merayu kepada orang kaya untuk beri kepada orang miskin, kita sama-sama miskin " Jikalaulah ada peruntukan takkan saya menebalkan muka merayu-rayu bantuan.

Saya membuat azam bahawa kengkangan kewangan takkan menghalang saya untuk terus membela golongan yang memerlukan. Dengan izin Allah, saya tahu Allah mendengar rintihan saya setiap malam mengadu kepadaNya " janganlah kerana wang, perjuangan ini dimalukan Ya Allah, kaulah Maha Pemberi Rezeki dan Pemudah kepada segala kesukaran dan kesempitan, permudahkanlah ya Allah".

Kepada mereka yang membaca doa ini aminkanlah, sekurang-kurangnya saya tahu ada orang yang mengaminkan doa saya pada malam-malam yang sunyi. Kepada yang mampu lebih dari sekadar mengaminkan doa anda hanya perlu bersama kami menyumbang untuk menyinarkan Ramadhan dalam kehidupan golongan yang perlu pembelaan. Sedikit sumbangan pun cukup menceriakan wajah-wajah yang menanti sinar Ramadhan tahun ini lebih baik dari tahun sebelumnya.

Al Faqir Ila Allah

Mujahid Yusof Rawa
MP Parit Buntar

Nama Akaun: PUSAT KHIDMAT PARLIMEN PARIT BUNTAR
No Akaun: 080-220-100-50832 (Bank Islam)

Hubungi: 016 440 3164 atau faxkan slip jika sudah menyumbang 05 716 6531

Untuk keterangan lanjut sila layari blog peribadi beliau di : http://mujahidrawa.blogspot.com/

Misteri kes bunuh di Tambun, Ipoh - ikan terbakar ?

" mayat Rohani, 38, ditemui dalam gulungan tilam oleh pengawal keselamatan di Pangsapuri Permai Lake View, Tambun, kira-kira pukul 4.30 pagi.

"Mangsa dipercayai mati dicekik dan polis masih menyiasat kes ini dengan teliti, motif kes masih disiasat memandangkan tiada sebarang kerugian yang dialami mangsa sekiranya ia melibatkan kes samun. Tiada kemungkinan kes itu bersangkut paut dengan bantahan kumpulan penternak daging segar di Taiping berikutan notis Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri yang menguat kuasa larangan penyembelihan lembu bunting dan masih produktif.

Mangsa yang masih bujang ditukarkan ke Jabatan Perkhidmatan Veterinar di sini bermula 1 Julai lalu selepas berkhidmat sebagai pegawai pendaftar di Kolej Pertanian Sintok, Kedah., "



Sempat pesan ikan bakar sebelum ditemui mati


IPOH 4 Ogos - Timbalan Pengarah (Kesihatan) Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri, Dr. Rohani Kasim, sempat memesan ikan bakar sebagai juadah berbuka puasa semalam, sebelum ditemui mati dipercayai dibunuh di pangsapuri miliknya, awal pagi tadi.

Seorang bekas rakan sekerjanya, Roslizan Nikmat, 45, berkata, Rohani, 38, memesan kepadanya agar membelikan juadah tersebut untuk berbuka puasa semalam.

Menurut Roslizan, kali terakhir dia menerima panggilan daripada mangsa adalah pukul 4.15 petang sebelum gagal menghubunginya sekitar pukul 7.30 petang ke 8.30 malam.

"Saya ke rumahnya dalam pukul 7.15 petang untuk menghantar juadah itu tetapi apabila pintu diketuk, tidak berjawab. Saya kemudian menyangkutkan makanan itu di pintu di luar rumah mangsa.

"Tetapi, saya tidak sedap hati apabila melihat tingkap di luar dalam keadaan terbuka. Saya ada bertanyakan dua lelaki yang lalu di situ dan mereka kata mungkin dia (Rohani) keluar," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Sementara itu, kakak mangsa, Ruzaina Kasim, 41, berkata, kali terakhir Rohani pulang ke kampung iaitu di Kampung Parit Haji Ali, Bagan Serai, ketika menyambut hari pertama berpuasa iaitu Isnin lalu.

Menurut Ruzaina, ketika itu, anak ketujuh daripada 10 beradik itu ada menceritakan bahawa rumahnya dipecah masuk kira-kira dua minggu lalu dan mengakibatkan kerugian sebanyak RM15,000.

"Dia (Rohani) memang tinggal seorang, kami memang hendak menjenguknya tetapi tidak sempat lagi kerana dia kata mempunyai banyak kerja dan jarang bersembang mengenai hal peribadi.

"Dia ada mengatakan sibuk menguruskan kes bantahan kumpulan penternak daging segar di Taiping berikutan notis Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri yang menguat kuasa larangan penyembelihan lembu bunting dan masih produktif," katanya. - Agensi

Ibunya, Sharifah Razali, 72, pula berkata, Rohani tidak menunjukkan sebarang perubahan sehingga kembali ke Ipoh pada Isnin lepas selepas sahur bersama.

Menurut Sharifah, dia yang diberitahu mengenai kematian anaknya pagi ini, bergegas ke Ipoh untuk menuntut jenazah Rohani tanpa ditemani suaminya, Kasim Idris, 76, yang mengalami sakit usus.

Bonus 2 bulan gaji - Kjaan PR wajib cabar kjaan Najib kali ini!

Andai kerajaan negeri dibawah Pakatan Rakyat berani mencabar kerajaan persekutuan untuk memberi bonus 2 bulan kepada kakitangannya, ia satu tanda terbaik untuk penjawat awam. Tapi beranikah LGE, TGNA, Khalid Ibrahim, dan Ustaz Azizan menyahutnya ? Jika keberanian itu ada, maka akan jatuhlah KEMALUAN kerajaan dibawah bini rusmah jika mereka sendiri tidak upaya melakukannya.

" Cuepacs sekali lagi meminta kerajaan mempertimbangkan pemberian dua bulan bonus kepada penjawat awam tahun ini. Presidennya, Datuk Omar Osman berharap kerajaan dapat menyediakan bonus sebulan sebelum sambutan Hari Raya dan sebulan bonus selepas sambutan perayaan itu "



Warga Felda dapat duit raya, indon-bangla pula boleh undi pilihanraya !

Kerajaan menerusi Felda memungggah duit raya untuk peneroka babitkan peruntukan berjumlah RM42.6 juta tahun ini. Wow !! Sakan orang Felda raya. Satu kepala boleh dapat antara RM200 - RM400, sakan laa hangpa belanja dan beraya naaa..! Kata Hassan Yahaya, 61, seorang warga Felda pemberian duit raya membuktikan kepada umum bahawa Felda tidak pernah bankrap. Sapa kata Felda nak bangkrap ? Yang bangkrap hanya Umno/BN saja..bangkrap 'pengundi'. Deposit 'pengundi' diseluruh negara semakin mengontang. Itu pasal kena hangkut bergoni-goni IC 'baru' untuk dijadikan pengundi Umno/BN - radens

Ekoran itu, Suhaizan Bin Kaiat, Pengerusi Pemulihan Demokrasi & Mobilisasi Pemuda PAS Malaysia menuntut Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) memberikan penjelasan. Dewan Pemuda PAS, katanya, mendesak agar suatu siasatan dibuat berhubung dengan kejadian ini.

"Suatu Suruhanjaya Di Raja perlu dibentuk dengan segera bagi menyiasat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan Suruhanjaya Pilihan Raya(SPR) berhubung dengan isu yang cukup memalukan negara ini," kata beliau dalam kenyataannya.

Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) wajib dipersoalkan bagaimana mudahnya menjadi warganegara Malaysia pada waktu ini, katanya kepada Harakahdaily. Malaysiakini mengeluarkan berita “PR Didaftar Sebagai Pengundi” pada jam 1.06 petang, 2hb Ogos 2011.

Pada masa tersebut individu bernama Mismah no kad pengenalan 640704715238 adalah berstatus Permastautin Tetap(PR). Menariknya menjelang jam 2.30 petang hari yang sama selepas berita Malaysiakini dikeluarkan maka status Mismah sudah bertukar menjadi warganegara Malaysia.

Kad Pengenalan di bawah di salin pada jam 1.06 petang 2hb Ogos 2011 :

Kad Pengenalan sudah bertukar menjadi biru pada jam 2.30 petang hari yang sama 2hb Ogos 2011 setelah Malaysiakini mengeluarkan berita pada jam 1.06 petang. Ini memberi maksud bahawa Mismah menjadi warganegara dalam beberapa jam sahaja.

(Kad MyKad Mismah pada sebelah petang selepas dibuat laporan pada sebelah paginya). Nama Mismah terdapat dalam WEB SPR sebagai “Sedang Dalam Pameran Rang” seperti di bawah :

Mismah adalah individu yang telah daftarkan sebagai pengundi di Dun Ijok, Selangor walaupun beliau adalah seorang PR. Suruhanjaya Pilihan Raya(SPR) sedang mempamerkan maklumat bakal-bakal pemilih di seluruh negara sekarang ini.

Dewan Pemua PAS, kata Suhaizan, sebenarnya telah mengesan lebih awal bagaimana PR khususnya daripada Indonesia telah didaftarkan sebagai pengundi. Mereka di daftarkan hampir di setiap negeri.


(Keratan semakan dengan SPR status Mismah sebagai pengundi)

"Kita telah memuat turun data-data kad pengenalan PR dengan banyak sekali. Dewan Pemuda PAS sudah menjangkakan sama ada “server” JPN akan di tutup atau PR ini akan bertukar menjadi warganegara dalam sekelip mata.

"Ternyata jangkaan Pemuda PAS benar apabila Malaysiakini mengeluarkan berita pada jam 1.06 maka status PR dengan mudah bertukar kepada warganegara. Ini lah bukti yang jelas bahawa negara Malaysia dalam keadaan yang cukup merbahaya apabila status warganegara dipermainkan oleh pihak berkepentingan dalam negara ini," katanya.- Harakahdaily

Pihak Jabatan Pendaftaran Negara, SPR, UMno-BN diamkan diri, pekakkan telinga macam tak ada apa-apa yang berlaku.Mereka bersekongkol jual maruah negara demi untuk terus berkuasa.Bagi puak ni yang penting kuasa dan kesedapan terus membolot harta rakyat dan negara .Kedaulatan dan keselamatan negara nak lingkup itu tak perlu diutamakan.Yang penting depa terus dapat berkuasa hingga dunia kiamat.

Ketika umat Islam di Malaysia dicengkam dengan kenaikan harga barang dan makanan di bulan Ramadan ini terutamanya di Lembah Klang pihak kerajaan taghut Umno-Bn bagi IC percuma kepada warga asing macam bagi duit raya!

Ramai rakyat tempatan yang tak ada IC malah tak dapat bersekolah hanya kerana mak-bapak depa berkahwin di Selatan Thailand dan tak didaftarkan di Jabatan Agama Islam tempatan.Tapi warga asing senang-senang ja dapat IC! - sumber


Gerakkan BERSIH 3.0 mulai sekarang ! - Lagi didesak, lagi macam sial !!

Yang PANAS di Malaysia ! Baca di bawah :

Hukuman BUANG NEGARA bagi mereka yang bertanggungjawab! Takde masa nak dengar sesiapa menyalahkan sistem atau kerani yang update data. Gua dah takde masa!

Desak dan terus mendesak untuk suatu penubuhan Suruhanjaya Diraja. Sesiapa yang mengatakan TIDAK pada Suruhanjaya DiRaja akan dianggap petualang negara dan akan diperangi.

Ini bukan perihal politik...Ini hal Negara! Ini hal Maruah! Ini hal paling asas iaitu kewarganegaraan! Ia terlalu mudah dari JUS SOLI!

Barulah gua merasakan bahawa BERSIH 3.0 sudah jatuh wajib dan vital!

kemaskini: Gua ingat sorang, rupanya ramai.


"Kira-kira jam 2.30, iaitu sebelum mengisi borang bantahan senarai Rang Daftar Pemilih, pegawai SPR mengesahkan kesemua senarai 52 orang itu adalah warganegara melalui sistem semakan JPN.


"Petugas PAS cuba mengesahkan semula dan ternyata semua nama tersebut telah bertukar menjadi warganegara hanya selepas berberapa jam," ceritanya.Lebih pelik katanya, bagaimana semua 52 nama itu boleh terlepas masuk dalam rang daftar pemilih sedangkan semuanya berstatus penduduk tetap atau soalnya, apakah ada suatu komplot antara SPR dan JPN dalam usaha memenangkan parti Umno BN.(sumber di SINI)


Takkan nak diam? Ini bukan hal politik! (sumber - Harimau Menaip)



Yang Panas di MEKAH, Baca di bawah :



Jazirah Arab pada bulan Ramadhan tahun ini mungkin akan menjadi sesuatu yang sangat luar biasa. Ini kerana muslim yang berpuasa selama Ramadhan tahun ini akan mengalami hari puasa terpanjang dalam tempoh 26 tahun terakhir.

"Hari pertama Ramadhan akan menjadi hari terpanjang bagi umat islam di sana karena harus berpuasa selama 14 jam dan 50 menit," kata Ashraf Nourul Haq Ashraf. Kata beliau lagi, muslim akan berpuasa dengan durasi terpanjang selama Ramadan ini, dalam 26 tahun terakhir.

Hingga durasi minimum berpuasa selama bulan Ramadan ini akan berlangsung selama 14 jam. Selama beberapa hari pertama, puasa akan berlangsung sekitar 14 jam 50 menit, sedangkan beberapa hari terakhir bulan Ramadhan durasi berkurang menjadi sekitar 14 jam.

10 hari pertama bulan Ramadhan akan durasi puasa turun secara bertahap dari 14 jam 50 menit sampai 14 jam 28 menit.

Ashraf menganjurkan semua orang yang berpuasa selama bulan Ramadhan untuk menghindari sinar matahari langsung dan mengambil tindakan pencegahan.

Ramadhan ini juga akan menjadi salah satu bulan terpanas musim panas ini. Menurut kantor cuaca, suhu sepanjang bulan ini di arab akan berkisar antara 40 dan 45 derajat Celcius. (sa/gulfnews)

" selama 45 tahun aku hidup tak pernah puasa ! "

RAMADAN Al Mubarak telah bermula. Mari kita berkongsi cerita tentang pengalaman puasa bagi figura yang mengaku tidak pernah berpuasa sepanjang usianya sehingga menjangkau usia tua. Dia adalah Malek Noor.

Sebelum ini, umum tahu Malek telah membogelkan kisah hidupnya yang tidak pernah hidup berlandaskan jalan Islam. Tidak solat, memakan makanan haram termasuk daging khinzir dan meminum arak adalah hal bukan tabu bagi dirinya. Begitu juga soal kewajipan berpuasa. Malek tidak berasa penting untuk dia berpuasa sedangkan ia adalah rukun Islam kedua yang wajib dilaksanakan oleh semua umat Islam.

Namun selepas mendapat hidayah sekitar usia 46 tahun, kehidupan Malek kini berubah secara total. Dia telah lama meninggalkan segala yang haram dan berusaha menjadi umat Islam yang baik dengan menunaikan sebanyak mungkin kewajipan yang disyariatkan, termasuklah berpuasa di bulan Ramadan.

Tahun ini, baru genap 10 tahun Malek Noor berpuasa penuh. Dia tidak malu untuk mengaku hal tersebut walaupun kini usianya sudah menjangkau 55 tahun. Banyak cerita yang dikongsi Malek tentang keterujaannya berpuasa. Bagi figura yang baru pulang mengerjakan umrah pada awal tahun ini, nikmat berpuasa tidak boleh ditukar ganti.

“Alhamdulillah, sejak selepas bertaubat, saya masih belum pernah tertinggal satu hari pun puasa. Malah saya juga melakukan puasa sunat seperti puasa enam dan sebagainya.

“Saya kini berusaha sehabis baik untuk menggantikan semua dosa tidak berpuasa yang pernah saya lakukan dahulu,” ujarnya sambil tersenyum.

Malek memberitahu, sewaktu zaman dia tidak mempedulikan kewajipan berpuasa, dia akan makan pada waktu siang hari seperti biasa.

“Tapi saya masih hormat orang lain yang berpuasa, jadi saya tidak makan di tempat umum. Lagi pula saya pun dikenali orang, saya harus menjaga nama juga pada waktu itu. Jadi saya hanya akan makan di rumah seperti biasa dan tidak mempedulikan tentang ibadat ini,” luahnya jujur.

KASIH seorang bapa yang jelas terserlah antara Malek dan Amelin.

Mengenang semula proses pertama kali dia berpuasa, ujar Malek dia sangat teruja untuk melaksanakan ibadat tersebut. Justeru, ia tidak menjadi masalah buatnya untuk memulakan puasa walaupun tidak pernah berpuasa selama lebih 40 tahun sebelum itu.

Malah kini sepanjang Ramadan, selain menahan lapar dan dahaga, apa yang dititikberatkan oleh anak kelahiran Batu Pahat, Johor ini juga adalah amalan-amalan sunat yang dapat meningkatkan pahalanya.

Mengaku jarang bersahur, ujar Malek: “Aktiviti saya di bulan Ramadan banyak dihabiskan dengan membaca al-Quran, Yassin dan berwirid. Saya berusaha sebaik mungkin bukan sahaja menahan lapar berpuasa, sebaliknya mencuci segala keburukan diri sebersih-bersihnya.”

Bagaimanapun kata Malek, amalan tersebut bukan sekadar dilakukan pada bulan Ramadan, sebaliknya ia juga harus diteruskan pada setiap masa. Ini termasuklah menjaga pertuturan atau bersedekah. Ditanya tentang menunaikan solat tarawih, seperti ‘melompat’ daripada satu masjid ke masjid lain, Malek ternyata mempunyai persepsi sendiri.

Dia memberitahu, dia bukan individu yang mengejar jemaah tarawih. Bukan tidak menyedari ganjaran yang dijanjikan Allah S.W.T, namun kata Malek, dia lebih gembira jika solat wajib lima waktu dilaksana sempurna dan dijaga baik, sebelum melakukan solat sunat.

“Saya akui, ada masa, saya akan ke masjid menunaikan solat tarawih, tetapi bukanlah setiap hari saya ke masjid, kerana kadang-kadang saya memang terlepas ke masjid melakukan tarawih secara berjemaah.

“Jadi saya akan lakukannya secara berseorangan di rumah. Secara peribadi, bagi saya sendiri, saya amat menitikberat soal solat wajib lima waktu. Apa yang penting solat wajib ini tidak tercicir hanya kerana mahu mengejar ganjaran bertarawih,” katanya jujur.

Sementara itu, ditanya tentang juadah berbuka, Malek tidak memilih juadah, cukup sekadar kurma pembuka selera dan sesekali dia mahu merasa nasi beriani, itu sudah memadai baginya. Mengajak Malek berkongsi serba sedikit tentang transformasi dirinya kini, dia tidak mahu khalayak melihatnya sebagai seorang alim ulama, sebaliknya cukup sebagai salah seorang manusia yang pernah melakukan terlalu banyak khilaf dan sudah bertaubat nasuha untuk kembali patuh ke jalan-Nya.

Mengaku menjalani transformasi negatif kepada positif secara berperingkat-peringkat, perkara keji yang dilakukan secara drastik sebaik mendapat hidayah adalah berhenti memakan daging khinzir dan meminum arak. Sementara hal-hal buruk lain seperti pergi ke kelab malam dan sebagainya dilakukan secara berperingkat.

“Selepas saya mendedahkan kehidupan lampau saya, saya telah mendapat pelbagai respons daripada banyak orang.

“Ada yang menyokong, ada yang sebaliknya mengatakan saya memalukan diri dan keluarga kerana membuka aib yang tidak akan dibuka oleh orang lain.

“Ingin saya tegaskan di sini, saya bukan mahu memalukan keluarga atau membuka aib, sebaliknya saya mahu berterima kasih kepada Allah S.W.T kerana masih memberi saya ruang untuk memperbaiki diri dengan menyedarkan saya tentang khilaf yang dilakukan sebelum saya meninggal dunia dalam kesesatan.

“Saya juga tidak malu mengaku keburukan lampau kerana saya tidak takut atau malu dengan pandangan masyarakat, sebaliknya saya mahu dan takut hanya pada Allah S.W.T sahaja,” tegasnya.

Biarpun sudah berubah paksi, itu tidak bermakna Malek melupai duniawi terus. Dia memberitahu kadang-kala masih bertemu teman-teman lama dan masih mengunjungi karaoke.

Katanya: “Sebab itu saya kata saya bukan alim ulama. Kehidupan saya banyak berubah tetapi saya juga harus menyeimbangi kehidupan duniawi asal ia tidak berlebihan dan sentiasa mementingkan akhirat.” - sumber H-Kosmo



(2) Ramadhan 1432H - Buah kurma dan puasa ayam boleng !

Musim kurma datang lagi. Mulut saudagar kurma makin menguak luas dengan senyuman. Ada pria, ada juga wanita. Tapi kelmarin wak pilih beli kurma biasa-biasa saja. Timbang kilo, bukan kurma mahal-mahal tahap Alphard. Orang bilang itulah kurma yang digaul dengan gula India, merah pekat dan manis. Dijual sekilo RM6. Murahnyer. Jadilah..dan Alhamdulillah. Yang penting pahala 'sunat' makan kurma itu tetap sama nilainya di sisi Allah swt. Oh ya..!


Belum sampai rezeki wak nak berbuka dengan kurma RM60 sekilo. Malah ada yang cecah RM80 sekilo. Wak pandang lama digerai kurma di sebuah bazaar yg wak kunjungi kelmarin. Tapi pandang muka tokey jual kurma. Senyum kerana jualan kurmanya macam goreng pisang panas. Esok kan org nak mula puasa. Orang kampung umngok bilang, kalau takder kurma, mcm tak lengkap puasa ! Bukan aku kata, depa yg kata !



Kelmarin sembang dengan tokey ayam, harga ayam naik lagi. Tu pasal seketul ayam potong 8, usahawan bazaar Ramadhan akan jual RM5.00 seketul. Tak percaya, hangpa pi petang nanti. Murah bagi yang berpoket tebal. Tetapi terlalu mahal bagi rakyat yang hanya sekadar bergaji RM1,500 tetapi punya 6-7 orang anak yang masih bersekolah. Menteri 'ayam' tak mahu turun tinjau ker harga ayam ? Atau dok tengah pakat dengan tokey ayam, kira komisyen raya?



1 AUGUST 2011 | 2:27 AM

KUALA LUMPUR, Ogos – Jabatan Perangkaan mengumumkan bahawa indeks harga pengguna melonjak kepada 3.5 peratus dan apakah kesan sebenarnya kepada penduduk negara ini. Harian Malaysia meninjau harga barang-barang di seluruh negara bagi melihat bagaimana trend kenaikan harga barang itu berlaku.

Berdasarkan kepada laporan yang dikeluarkan oleh jabatan tersebut, Kenaikan sebanyak 3.0 peratus dalam indeks harga pengguna disebabkan oleh kenaikan semua kumpulan utama dalam dalam indeks tersebut. Harga makanan di rumah yang mengalami kenaikan signifikan sehingga sekarang ialah:

Ayam Bersih – RM 8.50 kg
(standard)

Bawal Hitam
(Saiz Sederhana) – RM25.00 kg

Kembung Hitam/Hijau
(Saiz Sederhana) – RM15.00 kg

Kerisi
(Saiz Sederhana) – RM16.00 kg

Kacang Buncis – RM8.00 kg

Terung Panjang – RM8.00 kg

Awang Sulung me'nujum' Najib yang semakin merudum !

Siapa yang tersisih dan siapa yang disisihkan serta siapakah yang kini sedang berperang untuk menyelamatkan kedudukan. Persoalan ini dikemukakan Awang Sulung memandangkan, sedang di canang seluruh negara bahawa Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sedang disisihkan dan hendak diganti Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah.

Akhbar-akhbar milik UMNO terutama Utusan Malaysia sedang giat memainkan propaganda ini kerana mereka secara realiti mengetahui bahawa Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak kini sebenarnya sedang diserang dari dua serangan orang dalam iaitu datang dari Mantan Perdana Menteri yang kini sedang bergerak aktif untuk menamatkan riwayat politik Najib.

Mantan Perdana Menteri itu kini sedang mengorak langkah untuk menaikan Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Presiden UMNO dan juga Perdana Menteri memandangkan Najib bukan sahaja tidak mendapat kepercayaan daripada rakyat tetapi juga daripada kalangan ahli-ahli UMNO yang mendapati Najib tidak mungkin akan dapat memenangi semula negeri-negeri yang berada di bawah Pakatan Rakyat dan menguasai majoriti dua pertiga di Parlimen pada pilihan raya umum akan datang.

Satu sudut lagi serangan dari Ku Li yang menubuhkan Angkatan Amanah Merdeka (Amanah) yang dianggotai oleh pemimpin-pemimpin veteran dari kalangan parti-parti komponen Barisan Nasional (BN).

Parti-parti komponen BN ini merasa Najib hanya akan membawa bencana dan kebinasaan kepada gabungan itu memandangkan setiap langkah yang diambil menjauhkan pengundi dari parti tersebut.

Terdapat teori-teori yang sedang dibicarakan di dalam arena politik negara, teori RAHMAN akan berakhir di mana Najib akan menjadi Perdana Menteri terakhir dari BN.

Penubuhan Amanah oleh Ku Li pula ialah untuk menjadi tempat persinggahan kepada ahli-ahli BN terutama UMNO untuk keluar dari gabungan itu tetapi tidak mahu dilihat beralih kepada Pakatan Rakyat secara terus, maka penubuhan Amanah ini merupakan cara terbaik untuk mengaburi mata Najib dan pemimpin-pemimpin UMNO lain.

Ada yang menyatakan teori Amanah merujuk kepada A (Anwar Ibrahim atau Abdul Hadi Awang) dan M (merujuk kepada Muhamad Azmin Ali atau Muhamad Sabu).

Yang pastinya, teori Amanah ini jelas menunjukkan iltizam untuk mengangkat amanah rakyat untuk memastikan negara ini terus membangun serta mendokong hasrat rakyat untuk sebuah negara untuk rakyat demi rakyat.



* Nama Awang Sulung ini diambil dari Hikayat Awang Sulung Merah Muda:

Pada usia Awang berumur 18 tahun, beliau telah diuji oleh seorang Panglima Raja yang sombong lagaknya. Biduk Berlalu Kiambang Bertaut, begitulah tindakan yang disambut oleh Awang dengan mengalahkan Panglima Raja itu. Maka, terciptalah seni bela diri dengan nama Awang Sulung Merah Muda. - sumber portal Harian Malaysia

(1) Ramadhan 1432H - Perlukah berbuka di hotel ?


BULAN Ramadan yang ditunggu-tunggu oleh umat Islam datang kembali. Turut menanti kedatangan Ramadan ialah pihak hotel yang berlumba-lumba menawarkan pakej berbuka puasa walaupun ada yang masih dibayangi isu sijil halal.

Apa yang ingin saya perkatakan ialah tentang kewajaran kita untuk berbuka puasa di hotel. Isunya bukan melihat kepada tempat tersebut tetapi lebih kepada perbelanjaan yang bakal dibelanjakan ketika berbuka yang mana umum mengetahui bayarannya memang mahal.

Secara puratanya bolehlah dianggarkan bayaran untuk seorang dewasa berbuka puasa di hotel ialah RM50, malah ada yang lebih mahal bergantung kepada standard hotel tersebut. Persoalannya bukanlah atas dasar kemampuan kerana sememangnya ramai orang Islam di Malaysia ini kaya raya tetapi atas dasar kesedaran tentang apakah nasib umat Islam lain. Adakah semua umat Islam mempunyai juadah asas untuk berbuka puasa?

Bagi yang tidak berkemampuan, ada nasi dan sejenis lauk boleh dianggap rahmat yang besar ketika berbuka tetapi tidak semua orang berpeluang begitu. Pastinya ada juga keluarga yang anak-anaknya menangis kerana tidak cukup makan sedangkan pada masa yang sama kita sedang menikmati berpuluh jenis juadah di hotel. Berapa banyakkah juadah yang kita mampu makan dalam suatu masa? Ingatkah kita tentang saudara seIslam yang lain yang belum tentu ada juadah untuk berbuka?

Kita dianjurkan untuk memberi makan kepada orang yang berpuasa. Dengan jumlah RM50 yang kita bayar untuk makan seorang sebenarnya boleh menampung 10 orang lain untuk berbuka. Ketepikan segala keegoan kita di bulan Ramadan kali ini.

Perbanyakkan bersedekah dan marilah kita bersama-sama merasai betapa peritnya kehidupan saudara kita yang lain untuk mencari sesuap nasi dengan cara kita makan secara ala kadar ketika berbuka. Bukannya dengan bermewah-mewah.




:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: albanjari Online Popular Posts ::

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |