PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

Kalaulah ostazah che ita yang mai, mau sesak masjid bro !!

Nota Dhuha : " agak-agaknya ramai tak yg nak datang ke kuliah dhuha kat masjid kita pagi ni ? " tanya tok imam masjid masa sarapan subuh tadi di warung pak usop. "pasai pa tanya macam tu kat saya tok imam ? ". Tok Imam cakap lagi, " bukan apa..takut tak berapa nak ramai yg boleh mai pagi ni ! ". Aku tengok muka tok imam masjid jadi kelat. Dia bimbang tu !

habis aku lahap nasi kat pinggan, aku cakap terus kat tok imam," imam..kalau nak sesak orang datang kuliah ilmu agama kat masjid, bulan depan saya mai panggil  ostazah 'rozita che wan' bagi kuliah, tuu...memang ramai...kot boleh dia pakai lagu macam ni..memang sesak sampai ke jalan...". " tok imam kenai ker nama yg saya sebut tadi tu ? ". Terkulat-kulat muka tok imam bila saya kata lagu tu. Mampuih pi kat hang..sapa suruh tanya aku..! 

Bro..kalau kuliah - kuliah ilmu macam ni, jangan kita mintak 'crowd' macam orang mai sesah program Sure Heboh. Jangan bro...! Bukan kata kuliah ilmu buat kat kampung atau tepi bandar, tak boleh tarik crowd, tapi kat bandar pun sama jaaa...bukan semua masjid di bandar tu penuh dgn jamaah yg rajin dan istiqomah luangkan masa hadir ke majlis ilmu...! Tapi semua hal itu lebih kepada soal 'hati'. Kalau dah hati tu mati, kuliah ilmu depan rumah pun depa boleh tidoq mengangkang bro..! Ada depa nak kisah..!

KELEBIHAN MENGHADIRI MAJLIS ILMU
Telah berkata Al-Fakih Abu Laits As-Samarqandi di dalam kitab Tanbihul Ghafilin:
 

Barangsiapa datang kepada orang alim lalu hadir dalam majlisnya serta tidak mampu mengingati atau menghafal pelajaran tersebut maka baginya 7 macam kemuliaan" : 

1- Dia akan mendapat kemuliaan orang-orang yang belajar agama.
2-Selama dia duduk di dalam majlis tersebut, dia akan tertahan daripada berbuat dosa dan kesalahan.
3- Apabila dia keluar daripada rumahnya turun rahamat ke atasnya.
4- Apabila duduk dia di sisi orang alim tersebut maka turun rahamt ke atas penuntut-penuntut ilmu, maka menimpa dia juga dengan berkat majlis tersebut.
5- Selama dia mendengar ilmu tersebut nescaya dituliskan baginya kebajikan.
6- Malaikat menaung ke atas mereka dengan sayap-sayapnya kerana redha dengan majlis tersebut padahal dia ada di dalamnya.
7- Tiap-tiap kali kakinya melangkah dikifaratkan segala dosa-dosanya dan dinaikkan beberapa darjat dan ditambah segala kebajikan.

Ramai yang tahu..tapi buat-buat macam tak tahu. Akhir zaman, nak buat lagu mana...tu pasal jika yg hadir ke majlis ilmu tak kiralah atas nama apa sekalipun, samada kuliah maghrib kaa, asar kaa...dhuha kaa...yg mai sama saja..tak ramai orang-orang muda, yang ramai itulah geng jamaah yang dah qualified nak jadi jamaah jenazah. Tak percaya..? 

" Jika kita mengejar AKHIRAT, DUNIA akan datang bersujud kepada kita, dan biarlah nampak miskin tapi berharta dan tidak berhutang, daripada nampak hebat tapi tidak berharta dan banyak hutang "

1 comments:

  1. Anonymous said...

    betul bang yang dok mai kuliah rata rata qualified jemaah jenazah.yang dok mai nengok jenazah ramai yang gi neman jenazah kat kubor kira sepuloh jari pun tak habih.

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |