PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

pos tertangguh. test 3

" Jika kita mengejar AKHIRAT, DUNIA akan datang bersujud kepada kita, dan biarlah nampak miskin tapi berharta dan tidak berhutang, daripada nampak hebat tapi tidak berharta dan banyak hutang "

20,june,2016

Aku kebetulan singgah di sebuah masjid kerana belum solat asar lagi... Bukanlah aku nak hi-light kan pasal solat tu atau rajin solat... Solat tu kewajiban seluruh hamba Allah yang Islam... Yang aku nak citer ialah mengenai seorang pemuda yang berada dalam masjid tuuuu... Budak muda ni mengambil kesempatan membaca al quran... Ramai budak muda yang gheti membaca tetapi entah laaa... Aku dekati dia dan memberi salam dan memohon maaf kerana mengganggu dia sekejap... Aku tanya dia... "Adik niat iktikaf tak?" Dia ucap terima kasih kerana peringatkan dia... Aku beri salam dan berlalu... Teringat aku peristiwa dalam satu majlis yang diadakan dalan sebuah masjid... Aku beri soalan yang brbentuk umum dengan mengharapkan ulasan dari doktor yang berceramah tuuu... Soalan aku berbunyi seperti berikut: "Masjid ni Rumah Allah... Berapa orangkah agaknya yang melakukan solat tahiyatul masjid dan niat beriktikaf di dalamnya" Aku terkedu bila penceramah tu hanya menjawab dengan jawapan seperti dia bukan seorang doktor phd Islam... "Itu hanya sunat jer" Aku tak tau apa yang difikirkannya... Aku mengharap dia membantu memperingati orang awam yang berada di dalam masjid untuk berniat iktikaf... Rupanya tidak... Aku teringat bagaimana Nabi saw telah mengarahkan seorang sahabat yang kelewatan menghadiri solat jumaat dikala khutbah... Supaya melakukan solat sunat tahiyatul masjid... Khutbah jumaat adalah rukun kpd solat jumaat... Tidak sah khutbah, batallah solat jumaat... Betapa manusia akhir zaman dengan mudah meletakan sesuatu yang penting sebagai 'tinggal tak per' sedangkan ianya sunnah yangmana Rahmat Allah swt turun setiap hari 120 rahmat Allah swt beri percuma... 60 rahmat kpd yang melakukan tawaf sunat di kabah dan bakinya 60 diberikan kpd yang solat dan iktikaf... Aku berpesan kepada diri aku dan anak² ku... Jangan tinggalkan solat tahiyatul masjid dan niat beriktikaf... Berapa ramaikah anak muda yang ambil kesempatan menjadi sahabat al quran di bulan nuzulul quran ni??? الله أعلم باالصواب Yang baik dari Allah swt jua... Selamat menunaikan solat subuh... " Jika kita mengejar AKHIRAT, DUNIA akan datang bersujud kepada kita, dan biarlah nampak miskin tapi berharta dan tidak berhutang, daripada nampak hebat tapi tidak berharta dan banyak hutang "

0 comments:

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |