PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

Melawan hujah biol pencacai !

Terima kasih sahabat dari FZT yang sedia beri komen di blog wak, dan juga terima kasih kerana rajin jawab iktiqad bingai bangang puak pencacai. Apa pun kena juga jawab. Wak penat dah jawab. Selusuri ajer artikel DEBAT di blog wak. Berpuluh siri. Letih..bengap macam tu juga. hati dah hitam, susah nak jadi putih. Curah clorox seluas tasik bukit merah lake town pun belum tentu dapat hilangkan hitamnya tompok puak tu.

Teringat kata seorang amil lantikan MAIAMPk yang telah pergi kerumah penyokong umno baru-baru ini, aku pun tak tahu nak letak apa jenis manusia boleh kata "tak ada duit nak bayar fitrah.." Sedang didepan rumah tersergam kereta besar beb! Rumah 2 tingkat. Lebih pilu, masa tok amil tu sampai, menonong jer minum air. Tak puasa rupanya. Agaknya pasal tak puasa, tak payah nak sibuk bayar fitrah. Gila ! Nak jumpa jemaah di masjid jangan harap. Senja-senja masih dok pakai seluar katok. Orang sibuk terawih, depa sibuk makan kerang. Itu belum yg dok bersidai tepi tembok.

Patut pun hati hitam, gelap gelita. Sudah la hati sanubari jauh utk hadir jemaah ke masjid, sedangkan jarak masjid dgn rumah tak sampai 800 meter. Itu satu hal. Belum lagi yg datang ke masjid carik imam mintak tolong buatkan tahlil utk arwah mak bapak, boleh depa datang masjid pakai seluar katok...! Bila fikir dan ingat itu semua, kena muhasabah ! Letih nyer..jika datang bala Tuhan..mampuih yeop !!

Korang baca jer apa yg sahabat FZT tuliskan dibawah.

FZT - Aku bagi komen kat blog albanjari, tersilap terkasar le sikit, ada yang marah rupanya, kalau nak berhujah dengan umno kena bawak hujah muktabar dan alquran dan juga hadith sohih. Kalau hadith setaraf dengan hadith hassan tak boleh. sejak bila penyokong umno nak dengar hujah muktabar atau hanya sekadar berhujah sebagaimana hujah burung kakak tua. menyelami islam bukan setakat didasar dada itik yang berenang, ia memerlukan pemahaman yang jelas, kalau kita nak islam kena mendalami apa itu agama islam.

Orang umno solat dan orang pas juga solat, ada orang pas solat belakang imam umno dan ada yang imam pas umno solat kat belakang, apakah dikiranya solat umno dah pas adalah sama, semua penyokong umno kata tak ada bezanya pas dan umno. Jadi umno tanya mana bezanya pas dan umno. Kalau ada yang jawab ikut ejaan nanti orang umno marah pulak, lembap le pemikiran orang pas ini, tak moderate langsung tak ada hujah muktabar menyokong bahawa umno dan pas sangat berbeza.

Hujah muktabar ke hujah muktabak yang dibawa oleh tok guru pas selalunya dibakul sampah oleh orang umno. Ini ulamak politik ia akan menggunakan ayat alquran untuk kepentingan peribadi mereka saja. Jadi bagaimanakah orang pas nak berhujah muktabar dengan orang umno, sebelum aku jawab, aku dah lama dalam pas tapi tak pernah sekalipun umno bersetuju dengan hujah yang dibawa dari kitab alquran dan hadith sohih.

Jika pemimpin pas berhujah dengan nas alquran dan hadith mereka akan kata pemimpin pas menggunakan ayat ayat alquran. Jadi umno tak akan menerima hujah muktabar ke atau hujah sohih, yang umno tahu pas perlu ditentang kerana menyalahgunakan nas quran sebagai permainan politik. Walaupun hujah yang dibawa dari kitab yang diluluskan oleh JAKIM sekali pun orang umno tak akan menerimanya. Jika pas berhujah pakal lojik akal mereka marah pulak, jadi orang umno ni biol ke apa, semua yang pas buat tak kena hanya yang kena pemimpin umno.

Aku tak tahu bagaimana orang umno melihat islam dari sudut kacamata mereka, apakah ukuran islam hanya solat, zakat, pergi haji, puasa dah boleh masuk syurga. Apakah hak hak orang islam tak pernah diambil tahu. Siang malam mengatakan umno juga islam. Cuba orang umno perhatikan perwatakkan pemimpin umno adakah melambangkan islam, kalau nak dikiranya bercakap tidak sedikitpun pernah nak menengakkan hukum islam apatah lagi nak melaksanakan walaupun berkemampuan melaksanakan.

Tak faham aku dengan pemikiran orang umno ini. pas dan umno masih dikatakan sama, sama di dalam bidang mana aku pun tak tahu. Jika terkasar bahasa pasti ada umnoan yang melenting, melompat lompat macam beruk kena belacan. habis diucapkan, umno tak faham tazkirah jadi tak perlu tulis tazkirah. tulis diucapkan sahaja. Tu baru sedikit, ada banyak lagi yang telah dihujahkan kepada penyokong dan ahli umno adakah ahli dan penyokong umno menerima penjelasan muktabar atau hanyalah mencari alasan untuk mengekalkan dasar dasar kafir dalam hidup seorang islam bernama umno.

Kalau nak berhujah dengan umno kenalah mencari hujah muktabar, kalau dibagi hujah muktabar dikatakan menggunakan ayat dan nas dan juga hadith. kalau tak mahu menerima apa jua hujah, jenis keras keng, jenis hati hitam tak mahu dia menerima apa jua penjelasan yang diberikan. Akan ada aje alasan yang melingkari pertanyaan demi pertanyaan yang mana tak akan habis sehingga sekarang. Kepercayaan umno yang boleh memerintah malaysia sampai kiamat terus ditanam dalam hati penyokong dan ahli umno. Kejelikkan pemimpin umno tak ada satu yang berbekas dihati.

Apa yang umno buat mesti comel lote da sempurna sekali. Naiklah harga barang sebab kerajaan malaysia tak ada duit, sesak papa kedana merempat tak apa asal dapat sokong umno, dapat duit dana seratus dua dah bising berbulan bulan walaupun dapat belanja seminggu je. Tak kebodoh namanya tu. Banyak blog penyokong pas kerja dia memaki hamun sesama umat melayu yang islam, blog penyokong umno siang malam duk maki mencarut tak apa. Dimana sistem yang dipakai oleh puak puak umno ni?

0 comments:

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |