PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

Hidup 2 bulan dan 2 ribu kaki dibawah tanah ?

Subhanallah. Kuasa Allah melebihi segalanya. 33 Pelombong emas masih hidup setelah terperangkap selama 66 hari di kedalaman 600 meter.

LOMBONG SAN JOSE, Chile 10 Oktober 2010- Selepas lebih dua bulan terperangkap di dalam sebuah lombong tembaga dan emas bawah tanah di sini, seramai 33 pelombong semalam bergembira apabila mengetahui mereka akan dikeluarkan pada Rabu ini.


Menteri Perlombongan Chile, Laurence Golborne berkata kelmarin, kerja-kerja untuk menyelamatkan pelombong itu mungkin bermula Rabu ini. Berita gembira itu diperoleh selepas sebuah mesin menggerudi selesai menggerudi terowong kecil untuk membawa pelombong keluar selepas mereka terperangkap akibat dinding gua runtuh.

Kerja-kerja untuk menyempurnakan tebukan lubang berdiameter 71 sentimeter (sm) pada pagi kelmarin telah menyebabkan sejumlah saudara-mara pelombong yang tinggal sementara di dalam khemah di lombong berkenaan turut menjerit kegembiraan.

Para pelombong itu terperangkap selama 66 hari sejak sebuah dinding gua itu runtuh pada 5 Ogos lalu.

Anggota-anggota penyelamat menari dan menyanyi kerana berasa amat gembira selepas mereka bertungkus-lumus bekerja untuk mencari cara untuk menyelamatkan 33 pelombong itu.


Para pelombong itu akan menaiki satu kapsul kecil seorang demi seorang yang dimasukkan ke dalam terowong sedalam 630.02 meter yang ditebuk menerusi sebuah mesin gerudi dengan kos menyelamat dianggarkan lebih AS$4.2 juta (RM13.08).

Pelombong-pelombong yang merakamkan video detik-detik gerudi itu membuat terowong kecil di lokasi tempat mereka berlindung turut menjerit kegembiraan.

"Menerusi video itu, para pelombong itu berteriak dan berpelukan dan meraikannya (kejayaan membuat terowong penyelamat)," kata Pengurus Operasi Syarikat Menggerudi Geotec, James Stefanic. - Agensi

Rakaman kerja - kerja menyelamat.



Sumber Tampalan diambil dari blog SurauKini.blogspot.com

0 comments:

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |