PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

(1) Mengapa PAS tewas di Galas ? Wajib baca !

"..Hari ini ribuan blog yang dikatakan pro pakatan pembangkang akan membuat ulasan mengikut pandangan mereka yang mereka perolehi selepas enak dilamun mimpi setiap malam, datang sebagai pelancong politik, menulis dengan penuh emosi, beriman dan naik saksi bahawa tulisan RPK lebih hebat dari al-Quran.."

Terima kasih untuk blogger FZT yang pantas menulis. Pantas menangkis dolah dalih kekalahan PAS untuk Galas. 'Berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul perjuangan di GALAS'. Artikel WAJIB baca untuk tahu butir perkara mengapa PAS tumbang kepada BN di padang tempur yang jelas langsung tidak 'rata'. (radens albanjari)

Hujan lebat dengan petir menyambut kepulangan seorang pertugas yang sudah lama berkampung di penjuru Gua Musang.Hhujan amat lebat menyukarkan perjalanan pulang ke Terengganu.Kkembali dengan semangat yang luntur akibat kekalahan yang sudah diduga sejak awal lagi. Hanya maruah perlu dipertahankan. Islam tak pernah mengajar kita undur walaupun selangkah kebelakang. Biar beribu musuh menyerang. Apakah kita mencari kemuliaan selain kemuliaan islam?

Sebelum berundur dari Galas, Pas sudah tahu ia akan menggalas satu bebanan baru dan akan menerima cemuhan dari ahli pas yang membayar yuran dan tidak membayar yuran. Hujan rahmat Allah terus mencurah ke bumi Terengganu bersama airmata yang juga laju menuruni mata. Menahan sebak dimalam pulang bertugas bukan kerana tak biasa dengan kekalahan tapi kita kalah hanya disaat akhir garisan. Hanya beberapa meter Pas tumbang dengan majoriti 1190. Cukup sebak, sedih dan pilu hanya selawat penyejuk hati

Hari ini ribuan blog yang dikatakan pro pakatan pembangkang akan membuat ulasan mengikut pandangan mereka yang mereka perolehi selepas enak dilamun mimpi setiap malam, datang sebagai pelancong politik, menulis dengan penuh emosi, beriman dan naik saksi bahawa tulisan RPK lebih hebat dari al-Quran. Pakar pakar strategi akan menulis dan mengaris strategi baru iaitu membuang benda benda lama dalam Pas, menukar dan membuang mana mana pemimpin yang sudah lama berbulu dimata mereka. 

Pas kalah bermakna peluang mereka menulis untuk menjatuhkan mana mana pemimpin lebih cerah dan mereka inilah yang berdoa siang malam untuk Pas kalah di Galas. Hebatnya penulis tak turun ke Galas tapi tahu dan sumber maklumat hanya diperolehi dengan menalifon kawan, apa yg diceritakan oleh kawan di Kelantan akan ditulis dan akan ada tulisan dibelakang, saya berharap apa maklumat yang ditulis disini tidak benar. Berharap tidak benar tapi dah tulis, apakah ikhlas dalam dada mereka menyokong islam? 

Biarlah orang Pas nak tuduh saya yahudi ke israel ke fasiq ke saya terima, saya menulis untuk memperbetulkan pas, membiarkan orang menuduh kita yahudi fasiq itulah adalah dikira doa, kalau ahli Pas ada sejuta dan hanya separuh menuduh penulis ini yahudi fasiq apakah lama kelamaan penulis tak akan bertukar menjadi betul betul yahudi dan fasiq.?

Kekuatan UMNO
Sejak awal lagi Pas menyedari ada satu kekuatan umno jika bertanding kawasan jajahan Gua Musang, jangan jadi bodoh le greenboc yang memang diketahui bodoh bebal sampai hari ini, hanya perlu duduk depan komputer dan menulis dengan hanya mengutip berita dari lidah umno dan membaca beberapa blog yang menulis benda benda khayal di Galas. Ku li telah beraja di Gua Musang sejak berzaman lagi. Kawasan parlimen Gua Musang menjadi satu kubu kuat umno yang amat kuat hatta jika diletakkan calon itu hanya songkok kuli pun umno boleh menang. 

Siapa yang berani menidakkan faktor ku li disini. Arahan ku li ibarat arahan dewa. Umno boleh bersenang lenang disini kerana tidak perlu bersusah payah berkempen. Nama ku li dijual dengan mudah. Pas menyedari hakikat ini dan segala usaha telah digembelingkan dan kawasan hitam umno dapat dikelabukanbiarpun sedikit. 

Pemimpin Pas berkampung disini dan penulis blog berkampung di dalam alam maya untuk mengutuk apa saja tindakan pemimpin Pas. Pelbagai gelaran diberikan. sms bertebaran setiap hari mengutuk pemimpin Pas pusat dan kelantan. Pas berhadapan dengan dua situasi dulu hanya perlu berhadapan dengan umno yang telah diketahui licik jahat dan kejam. Tapi semenjak muktahir ini pas berhadapan pula dengan satu puak baru yang ada dalam diri pas sendiri. Membocorkan maklumat kepada musuh pas yang mana nampak seperti menyokong pas.Malu menulis sendiri dan diberi kepada musuh Pas.

Punching bag untuk PAS
Umno berjaya membina satu target baru, batang tubuh tok guru nik aziz dijadikan punching bag, gambar tok guru nik aziz memberi wang kepada saudara baru islam berjaya digunakan sepenuhnya oleh umno dalam usaha menjahanamkan imej tok guru dan Pas. Pas lembap dalam isu disini. Umno amat kedepan dalam isu ini dan berjaya merobohkan satu fahaman dan membina fahaman baru bahawa tok guru juga mengamalkan rasuah dalam pilihanraya.  Idea jahat dicetuskan oleh deris jusoh sebagai makhluk yang amat benci kepada ulamak, deris jusoh bijak memanupulasikan isu ini dengan baik dan pihak  Pas gagal membalas balik. Inilah yang dinamakan kalah diatas garisan akhir, bukan kalah kerana ustaz abdul halim tak bijak merencanakan strategi disaat permulaan. Betapa bangangnya penulis menulis benda khayal di Galas.

Khidmat agensi menjawab isu untuk Umno
Kali ini SPR berjaya menghalang apa saja tekanan kepada umno, isu rasuah wang berjaya ditangani dengan baik oleh SPR. SPR menyerap tekanan kepada Umno lebih dari separuh.  Ini memudahkan umno menjalankan propaganda dan isu rasuah,  Umno tak akan menjawab isu rasuah dan SPR yang akan menjawab. Umno dah boleh cuci tangan dalam isu rasuah. SPR dan Sprm berjaya membersihkan umno kali ini. Isu rasuah pilihanraya dapat didiamkan dari terus digunakan untuk menyerang Umno. Semua agensi kerajaan bertugas dengan baik dalam menanangani apa saja isu yang dibuat oleh Pas. Umno hanya perlu nampak baik dan alim. Dan semua isu agensi kerajaan akan menjawab bagi pihak Umno. 

Jika minyak petrol dikatakan mahal mail sabri akan memberikan subsidi secepat kilat diwaktu hari berkempen. Orang asli berjaya membeli minyak dengan harga pasaran bukan harga biasa. Jadi soal dan isu yang ditimbulkan akan diselesaikan dihari yang sama. Jadi umno nampak boleh menyelesaikan apa saja masalah rakyat dalam sekelip mata. 

Ada nampak kelemahan Umno?  Sebut aje apa masalah akan diselesaikan segera. Dan Pas tak ada semua ini kenapa ? Kerana Pas bermain secara adil, Pas bukan menggunakan harta kerajaan menentang  Umno di Galas. Pas gunakan harta sendiri. Walaupun kalah Pas masih mempunyai maruah, yang tidak bermaruh hanya penulis blog yang hanya tahu mengutuk dan menulis benda khayal.

artikel dipetik dari tulisan blogger Freezone Terangganu For Rakyat

4 comments:

  1. Na'im Nikmat said...

    Takbir!!!Berjuanglah kerana ALLAH!!!

  2. Bomosiam said...

    Salam dr dlm Gua Bkt Putus, G.Semanggoi..

    Jin said :" Disappointed! You tell me Boss, apa menatang tu...? "

    " It's meant, fail to do what was desired or expected by. Contohnya ialah seperti apa yg dirasa olih penulis dr Terengganu ni ketika ini. Cuma, harus diingat, bahawa kekecewaan kadang2 membawa kita kpd alpa & lupa, apa yg sepatutnya kita lakukan. Kecewa perlukan obat yg terbaik sebagai penawarnya. Membaca kekalahan dari sudut songsang dgn meletakkan punca pd org lain, tidak memberi kebaikan sama sekali. Tulislah sesuatu yg dpt membantu parti tika ini. Misalnya, buangkanlah politik dendam yg diamalkan olih sesetengah pemimpin PAS era ini, jgn sesekali menganggap yg kita lebih pakar dr org lain. MENGISLAMKAN DAP DGN MENGKAFIRKAN UMNO. Berbaloikah akhirnya....!! "

  3. otakbesi said...

    Setelah PRK Galas berakhir, banyak ulasan yang telah dibuat, kenapa PAS kalah dan kenapa UMNO menang. Namun ulasan dan faktor kekalahan PAS kebanyakan tidak berpijak di bumi nyata.
    Sejarah pilihanraya di Kelantan membuktikan Galas atau G.Musang merupakan kubu teguh UMNO. PRU 2004 BN dengan majoriti +-1700 undi. Namun sesuatu yang ajaib dan mengejutkan PAS sendiri berlaku dalam PRU12, PAS menang dengan majoriti 665.
    Ketika menerima berita kekalahan PAS di Galas, aku tersenyum kerana ramalan aku meleset. Dimana aku meramalkan PAS akan kalah melebihi 2000 undi. Namun PAS hanya kalah +- 1100 undi. Satu pujian dan tahniah yg patut diberikan oleh petugas dan penyokong PAS.
    Sesuatu yg jarang disentuh oleh pengulas politik PRK Galas adalah tompokan dan pecahan pengundi di DUN Galas. Atas faktor inilah, aku sering menjawab bila di tanya mengenai PRK Galas, " aku tidak hairan PAS kalah di Galas, tapi aku hairan macam mana PAS boleh menang di DUN Galas dlm PRU12 lepas".
    DUN Galas mempunyai keunikan tersendiri di Kelantan, dimana gabungan pengundi cina dan orang asal melebihi 40% pengundi. Ini bermakna mana-mana parti politik yang tidak disokong oleh pengundi cina dan orang asal, tipis untuk memenangi kerusi DUN Galas.Ini bermakna PAS mengharapkan tuah untuk memenangi DUN Galas dalam setiap pilihanraya.
    Sebelum PRK Galas dijalankan, BN telah menang dgn majoriti 3000 undi. 2000 undi daripada gabungan pengundi orang asal, India dan undi POS. Sementara 1000 undi lagi daripada pengundi cina. Untuk menutup luang yang besar ternganga ini, PAS terpaksa mengharap tuah datang mengolek.
    PAS mengharapkan 85% org cina memberikan undi simpati kepada PAS. Namun undi cina ini bukan merupakan sebab untuk PAS menang, namun hanya cukup untuk memberi saingan kpd BN/UMNO.
    Apabila PAS tidak mendapat undi daripada pengundi cina sebagaimana yg diharapkan, maka PAS terpaksa akur kepada BN.
    Sementara undi dari orang asal adalah sesuatu yang diluar target PAS. Orang asal tidak mudah untuk menolak sesuatu yang boleh mengeyangkan perut mereka.
    Dari keputusan PRK Galas, PAS sepatutnya bersyukur kerana orang Melayu Kelantan masih teguh bersama PAS, bahkan bersedia untuk mengundi PAS dlm PRU13 nanti. 4000 pengundi tegar PAS terus bersama PAS. (Allahuakbar!).
    Segala kempen UMNO, tidak sedikit pun mengubah pendirian pengundi PAS di G. Musang. Kempen UMNO kononnya bahawa PAS telah dikencing DAP, rampasan tanah, ladang rakyat dan wakil rakyat gemuk tidak mengugat mereka. Bahkan kempen pembangunan dan rumah murah bersabsidi juga tidak dapat mempengaruhi pengundi PAS. Ini bermakna wang yang habiskan UMNO untuk PRK Galas hanya berpusing di kalangan pengundi tegar UMNO.

  4. PAS4ALL said...

    Takbir!!!! Memang mudah menyalahkan orang lain bila kalah..Yang berjuang disana tiada siapa yang peduli...Anda adalah pejuang2 sejati...PAS 4 ALL. Tahniah & Terima Kasih kepada semua petugas di GALAS.

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |