PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

"tahu ayahanda..marah dia !" - ini mesti kerja "Malik" !!

Malaysia beli 2 buah kapal selam RM6.7 Billion, tetapi Vietnam bakal beli 6 buah kapal selam hanya RM6 Bilion. Berita di beberapa portal antarabangsa melaporkan bahawa Vietnam dalam tempoh beberapa tahun akan membeli enam buah kapal selam berserta jet pejuang. Semuanya gara-gara China meningkatkan kemampuan tentera lautnya sehingga menimbulkan kebimbangan negara serantau. Itu bukan poinnya.

Yang mahu ditonjolkan ialah media Russia melaporkan pada Disember 2009 Vietnam bersetuju membeli enam kapal selam elektrik-diesel dengan harga AS$2 billion (RM6 bilion). Hal ini tidak diulas oleh Hanoi pada waktu itu. Namun, Menteri Pertahanan Vietnam, Phung Quang Thanh semalam mendedahkan hal itu kepada media apabila menyatakan kebimbangan terhadap China.

“Dalam tempoh lima hingga enam tahun lagi, kita akan mempunyai briged kapal selam enam Kilo 636 Class,” kata Thanh seperti dipetik dalam kenyataan akhbar kerajaan, Tuoi Tre, semalam. Saya tidak tahu sama ada speksifikasi kapal selam kelas Kilo dan Scorpene secara terperinci sama atau jauh berbeza sehingga harga kedua-duanya amat berbeza. Namun daripada maklumat di Wiki, saiz dan kemampuan kedua-dua kapal selam ini secara kasar hampir sama. Kedua-duanya menggunakan enjin elektrik-diesel, tetapi kapal selam kelas Kilo lebih panjang sedikit daripada Scorpene.- DCM/(kedahlanie)


1 comments:

  1. Unknown said...

    Sah Rakyat Malaysia kena tipu dan duit dikebas!

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |