PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

Tindakan bijak dan islamik - Tahniah PAS !!

KONTROVERSI berkaitan isu serbuan JAIS terhadap Gereja Methodist Damansara Utama kini dapat ditangani oleh PAS dan Kerajaan Negeri Selangor secara bijak dan Islamik. Isu ini yang menjadi harapan Umno untuk menunjukkan kononnya PAS mengikut telunjuk rakan-rakan mereka di dalam PR tidak akan menjadi kenyataan kerana PAS tetap berpegang kepada prinsip dan dasar Islamnya.

Apakah prinsip Islam di dalam hal sedemikian? Prinsipnya ialah mesti berlaku adil kepada semua samada kepada JAIS, Gereja bahkan kepada Dr Hassan Ali sendiri. Maka, pendirian PAS yang tidak melatah atau merujuk kepada laporan yang disiarkan oleh akhbar lidah syaitan Utusan Meloya merupakan satu kemenangan kepada PAS dan PR.

Malaysiakini melaporkan, PAS akan mengadakan pertemuan dengan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) untuk mengetahui sendiri apa yang berlaku sewaktu serbuan kontroversi di majlis makan malam untuk mengutip dana, minggu ini. Presiden PAS, Datuk Abdul Hadi Awang berkata parti itu akan menemui kedua-dua pihak yang terbabit dalam insiden tersebut untuk mengetahui apa yang sebenarnya berlaku.

Mungkin sedikit teguran boleh dibuat kepada Exco Agama Selangor, Dr Hassan Ali kerana dikatakan menggunakan media haprak tersebut untuk menerangkan isu berkenaan di mana ayat yang menyebut beliau sedia dilucutkan dari jawatannya demi mempertahankan akidah umat Islam dilihat seolah-olah PAS tidak memperjuangkan akidah umat Islam. Mungkin tidak benar Dr Hassan berkata sedemikian kerana akhbar ini kita kenal benar dengan sikapnya. Namun, akhbar ini diberi ruang oleh Dr Hassan Ali sendiri.

Kita akan lihat nanti sejauh mana Umno ingin menggunakan isu ini untuk menunjukkan betapa Umno teramat sayang kepada akidah umat Islam. /wfauzdin.blogspot.com

1 comments:

  1. Anonymous said...

    Assalamualaikum Tuan,
    Inilah kematangan berfikir yg amat diperlukan dlm soal2 begini. Harap PAS teruskan sikap yg terpuji ini. Jika terjadi pertembungan kepentingan antara akidah & politik, maka kepentingan akidah perlu diutamakan. Syabas, JAIS & PAS !

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |