PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

Ini bukan puisi. Biarpun lewat tahun 1932 !

Kereta antik ini tersadai di seberang jalan berhadapan hotel Swiss Inn, Sungai Petani. Dilihat dari luaran, ia masih kelihatan OK. Tayarnya masih ada angin. Yang menghairankan, kuncinya tersangkut di ‘dashboard’. Tak takut kena curi ke?

XKDR…memang benarlah di Utara masih terdapat banyak khazanah pra dan pasca Perang Dunia Kedua. Setelah meng’google’ rupanya kereta model ini mula dikeluarkan pada tahun 1932 dan berakhir pada 1947.



‘Bumper’ kereta zaman dulu, yang diperbuat dari logam ber ‘chrome’, comel belaka. ‘Side mirror’, ‘night light’ dan ‘headlight’ juga comel.



‘Tail light’ dan ’signal light’ hanya dua ketul bonjolan di ‘mudguard’. ‘Reversing light’ belum wujud. Sekarang ni, tu dia…’tail light’ sampai ke bumbung. Pun begitu, masih ramai pemandu berperangai ala ‘homosexual’ - sondol belakang.



Dilihat dari sisi, jelas menunjukkan perkataan ‘aerodynamic’ masih sesuatu yang asing…cermin depan dan reka-bentuk ‘grill’ tegak hampir 90 darjah. Namun begitu, ’designer’ zaman dulu sudah mengerti makna ‘blind spot’ makanya wujud sebuah cermin (cermin ketiga) sebelah penumpang belakang…tidak seperti ‘designer’ kereta Perodua ‘MyVi’ dan ‘Hyundai Getz’ - ‘blind spot’ nya benar-benar membutakan pandangan.

Perhatikan perbezaan ‘desigh’ pintu era ‘datuk-nenek’ dibanding dengan era ‘Datuk, Datuk Seri dan Tan Seri’…pintu depan buka ke belakang manakala pintu belakang buka ke depan.

Teringat ‘design’ pintu kereta Fiat Marvelette JE8092 (ex CPO Othman ‘Radio Malaya’) milik E.M. Billy di KD Malaya Woodlands…bila memandu dalam cuaca panas, pintu depan direnggangkan sedikit supaya angin dapat masuk dan menyejukkan orang di dalam.



Cantiknya…headlight era dinosaur dibuat dari logam dan kaca serta menepati tujuan - untuk menerang jalan. ‘Headlight’ era ‘Gay’ dan ‘Lesbian’ dibuat dari bahan plastik, beranika bentuk dan berbelit dengan kepanjangan (ter’over’) hampir mencecah cermin hadapan.



‘Radiator grill’ kereta zaman sains dan teknologi dibuat dari bahan plastik tapi ‘grill’ Austin 10 ini dibuat dari bahan logam. Kalaulah kereta ini jatuh ke tangan mereka yang berduit dan berminat dengan barang antik…boleh kalahkan perawan dan janda berhias.

(*) sumber - Utuh Paloi Blog.com

0 comments:

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |