PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

Konsistenkah undi cina untuk PR ?

Keputusan Galas pastinya memberi impak besar kepada nama KULi. kemenangan di Galas sebenarnya adalah kemenangan Ku Li yang secara langsung memadamkan hasrat umNO baru menguasai Parlimen Gua Musang. jika umNO kalah di Galas, tentunya Ku Li orang pertama menanggung bahananya. Bahkan ia mungkin menjadi perintis menyingkirkan Ku Li sebagai ketua Bahagian Gua Musang dan seterusnya MP Gua Musang.

umNO ternyata gagal dalam ujian mereka terhadap Ku Li. Kemenangan ini langsung tak beerti kepada uMNO selaian mengecewakan mereka yang ingin menyingkirkan Ku LI mungkin termasuk Perda Menteri.

Walaubagaimana pun perubahan undi terutamanya dari kaum Cina sewajarnya dinilai oleh Pakatan rakyat secara jujur dan terbuka. Apakah boleh diharap undi Cina selamanya secara konsisten kerana sikap politik mereka yang bijak dalam mencatur kepentingan mereka. Tempoh masa yang masih baru untuk memahamkan sebahagian masyarakat Cina dalam mengenali perjuangan Pakatan Rakyat khususnya PAS mungkin sebahagian faktornya kerana kedudukan Gua Musang yang jauh dari sumber maklumat terkini dan adil.

Jika di Sarawak pengundi Cina mengalih perhatian kepada Pakatan Rakyat, di galas sebaliknya. tentu ada faktor yang perlu dikaji selain luar bandar. apapun ia menjadi keyu pengukur dalam mengatur startegi buat Pakatan Rakyat khususnya dalam menilai peranan badan yang didakwa bebas. (anak sengat)

(*) Wak masih menanti tulisan dari blogger FreeTerangganuZone yang lebih telus melihat apakah yg sebenarnya berlaku di Galas dari kacamata beliau yang tajam.

2 comments:

  1. Anonymous said...

    Salam dr dlm Gua Bkt Putus, G.Semanggoi..

    Jin said:" Encik Boss! Apakah view En Boss tentang konsistensi kuasa undi Cina tika ini? "

    " Live ke ni, Jin? "

    " Yes Boss, via w/c blueberry on India Air "

    " Salam Wak! Long time no see. Begini Wak, Jika soal konsisten ditujukan kpd org2 Cina. Jawapannya, tak ada sama sekali. Mereka cukup terkenal sebagai satu bangsa yg amat cepat bolih berubah, mengikut keadaan. Mempunyai keupayaan menyesuaikan diri mengikut arus & cekap meneka dlm kesamaran. Keuntungan diri adalah pegangan hidup, mengatasi segala perkara. Itu yg terjadi di Galas & Sapi. Buatlah carian dimana-mana pilihanraya di M'sia, sejak dulu lagi, kita akan dpt jawapannya. Bagi yg mampu, selaklah sejarah bangsa Cina sejak era tamaddun Shih Huang Ti hingga ke Mou Zhe Thung. Apakah bangsa ini bolih diharap akan konsistensinya terhadap sesuatu tindakan. Berbeza sekali dpd Bangsa Melayu, yg punya pegangan amat kukuh, yakni kepercayaan Ugama adalah segala-galanya. Yang mana satu yg lebih hebat? Tentu sekali Bangsa Melayu dgn Islamnya. Dikatakan org2 Melayu berpecah? Tak mungkin samasekali, kerana Islam adalah benteng yang abadi. Olih yg demikian, baik UMNO atau PAS, jgnlah bermegah bila org2 begini beriya-iya sebelahi kita kerana semua itu, dongeng belaka!! "

  2. Anonymous said...

    ku li menang bergaya digalas..tapi hidup merempat dalam umno...kuli berdarah istana tapi dalam umno sekadar dipinggiran saja...aku cadangkan supaya ku li bertanding presiden umno....punah ranah kau dikerjakan.

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |