PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

18SX : "gred A, gebu-gebu dan bulu pun sikit.." Tak buleh tahann..!

2-3 hari ni gua lemas kena himpit bro! Himpit lain macam. Tapi bukan gua kena himpit dengan bini gua. bukan..! Lagi bukan dan bukan jika dok kata gua kena himpit dengan kekasih-kekasih gelap gua. Gua mana ada kekasih gelap! Semua terang-terang macam bulan penuh. Apa barang nak gelap-gelap yer tak?

Kawan gua telpon, bilang mau 'kelapa' bro ! Gua cakap, lu mau kelapa..datang la rumah gua..setakat 3-4 bijik tak der hal..Free jer gua bagi ! Tapi kalau nak lebih. lu panjat  sendirik ler..pokok kelapa tu.., tapi kalo nak guna 'beruk' gua kat sini pun boleh, tapi kena charge ler..! Hahaha..! Beruk-beruk moden mana ada free sekarang. 1 bijik dia petik, kurang-kurang lu kena bayar RM500 bro ! Tak percaya ? lu tanya sama itu Azmin ka sapa !

Melalut plak gua! Dia cakap, 3-4 bijik apa barang, dia mau 30 ribu bijik 1 bulan bro ! 3 kali gua mintak dia ulang. 30 ribu ka 3 bijik ! Kalau gua ada kelapa 30 ribu bijik buleh supply sama dia, dia mau angkat MOU 6 bulan sama gua. 1 bijik dia mau beli RM1.50 sen bro. Lu kali ler 30 ribu..apa macam machaaa..! Sudah siap kira kaa? Apa ?? RM45 ribu tu bro..! Wow ! Ini baru betul-betul hol-liaw maa...!

Tapi...., tapi, mana nak gua carik 30 ribu bijik? Belakang rumah gua, memang ada pokok kelapa, tapi ada 3 batang pokok jer bro..! Tu pun..tunggu nak tumbang ke bumi jer..! Hadoii...!! Bisnes kawan gua ni, betul2 bikin kelapa kepala gua jadi kusut. Bukan apa, kalo lepas 1st shipment itu kelapa, memang syiok gua kempen kat PRU Sarawak bulan depan ni...! Itu time, memang gua boleh eksyen maa...! Duit kepul-kepul maa..!



Tapi dont worry, be happy maa ! Waa..mentang2 mau bisnes kelapa, lu punya cakap pun sudah tiru UMNO punya cakap haa..! Ada sikit-sikit englis...hahaha..! Pundek punya UMNO..! Semua benda karut dan puaka, semua lu nak claim UMNO punya..manyak cilakak !

Tapi takpa, ini gua bro! Jiwa kena mau jadi besar maa..! Keliling Mesia gua call bro..! Dari Perlis sampai ke JB. Carik kelapa. Tapi semua hampeh..! Ada satu pemborong (baca cap UMNO) dia mau tolak kelapa sebijik dari JB, RM1.70 kupang. Transport(lori) lu carik sendiri dan lu tanggung. Dia bilang dia tak tanggung subsidi minyak utk hantar kelapa ke Penang. Lagi dia bilang, apa-apa jadik atas jalan, gua kena tanggung sendirik. Dia bilang 'lanun-lanun' sekarang bukan rompak kat laut, sekarang lanun-lanun sudah advance, dia rompak lu atas jalanraya dan lebuhraya bro! Tu pasal, 'lanun' pas SPM pun ada yang sudah boleh pakai  BMW bro! Dahsyat betul lanun-lanun made in Malaysia  ni..eh ! depa belajar dari sapa tu? Dari UMNO la..tak kan dari Mufti kot? 

Gila ka apa? Kelapa Indon mau tolak RM1.70 sen sebijik. Kelapa indon orang bilang, santan kurang maa..! Gua mau carik kelapa yang banyak santan. Lagi 1 hal, itu harga lu jual sama gua, mampus la gua..! Lu meniaga betul2 serupa UMNO meniaga. Lu satu orang saja mau kaya. Lain orang kasi mampuss kaw-kaw ! Betui UMNO la lu...! 

Takpa..gua sudah cakap tadi bukan, hati mesti mau jadi besar! Gua ingat gua mau angkat AP. Angkat AP import kelapa dari Vietnam, Mindanao, dan Burma. Gua call kawan gua di Sa Pheu Hea, Vien Phu Thean, di Tean Aien Jyang, sana dia bilang kalau mau kelapa, belambak-lambak macam pelacur kat Bukit Bintang..! Harga macamana? Dia cakap..gred A, gebu-gebu dan bulu pun sikit-sikit jer , baru 3 kupang duit Mesia bro ! Hoo...syiokkk la macam tu. Gua sudah boleh kira untung maa..! Hahaha..! Cakap saja..dia boleh suruh orang dia panjat kelapa siang malam 24 jam sehari dan 7 hari seminggu pergi petik itu kelapa. 

Semalam petang gua call kawan gua, tanya mana mau angkat AP. Import kelapa masuk Mesia. Dia cakap, lu cakap apa? Gua cakap..gua mau angkat AP..import kelapa. Dia bilang, lu sudah mandi belum? Gua cakap..mandi pagi sudah...mandi wajib belum lagi laa..tapi per ke jadah...wa bukan ada projek pun sama bini gua..! Gua tanya apa pasal bro?

Dia bilang itu AP import kelapa sudah habis. Lagi itu AP import kelapa hanya boleh mendarat 2 tempat saja ini dalam Mesia. Batu Pahat sama Pelabuhan Pasir Gudang. Kalau lu mau, lu mesti carik itu orang laa. Cinabengg pundek....babi kontot punya kerjaan. 17 juta rakyat Mesia nak makan santan, dia buleh kuarkan AP byk tu jer ? Ini sudah kira monopoli. Dah macam sistem komunis nih..! Mana sistem pasaran terbuka nyer ngok? UMNO mesti tak boleh nak jawab. Tapi apasal kena mendarat di Johor? Lain-lain tempat takder pantai ker? 

Melopong gua mau jadi kaya. Cilakak ! Semua pintu sudah katup maa. Agak-agak lu..lu mau cakap itu kerjaan bagus ker? Kalau AP import kelapa pun depa nak kontrol sama, itu sudah lebehhh bro..! Tapi betul laa..tanpa sistem monopoli, harga tak boleh kasi naik dan naik. Tu pasal harga kelapa mentah di pasaran sudah lonjak RM2.50 sebijik dan siap parut RM3.00. Cilakak punya UMNO..! Kelapa pun lu mau konker..! 

1 comments:

  1. Anonymous said...

    Saya mintak maaf. Tapi pada saya yang bodoh adalah orang Malaysia.

    Dulu saya belajar ilmu alam masa sekolah rendah,Bagan Datoh, Perak merupakan tempat pengeluar kelapa terbesar di Malaysia. Tapi sekarang saya diberitahu, sudah tak banyak kelapa lagi yang ada disana. Kebanyakannya diganti dengan kelapa sawet, pada ketika harga kelapa sawet lebih tinggi suatu ketika dahulu.

    Dan ketika sekarang ini harga buah kelapa makin tinggi, saya melihat lebih ramai orang yang merasa "nikmat"nya.

    Sebagai contoh, dikawasan felda mertua saya, sudah ada peraih yang datang membeli kelapa dari peneroka-peneroka yang mempunyai pokok kelapa. Mungkin tak lumayan, tapi lepas la kalau nak beli jajan untuk cucu-cucu atau nak beli susu untuk dibuat teh menjamu tetamu.

    Kalau dulu kelapa cambah ni biasa dilihat dibelakang rumah, sekarang tiada lagi.

    Berkenaan AP dan pelabuhan yang boleh membawa masuk kelapa tuh saya tak tahu la. Tapi saya berharap, kalau ianya betul. Biarlah ia terus begitu. Kalau banyak sangat masuk besok, harga kelapa akan menjunam pula.

    Tak der la lagi orang nak datang dengan lori masuk ke felda mertua saya nak beli kelapa.

    Yang saya lihat, kalau lambakan kelapa berlaku, hanya peraih kelapa sahaja yang kaya. Orang yang macam mertua saya yang tinggal di felda atau kampung-kampung yang ada tiga hingga empat batang kelapa tak merasa apa-apa.

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |