PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

Sultan Sulu yang perlu kita tahu !

Ramai yang tak tahu Sultan Sulu telah berpecah kepada dua :

1. Jamalul Kiram III - diangkat oleh Filipina dan US sebagai Sultan sulu meskipun rakyat sulu tidak setuju.

2. Sultan Bantilan II (foto) - berjuang menentang Filipina untuk mendirikan Sultaniyah Sulu Darul Islam. Baginda dipaksa oleh rakyat menjadi Sultan Sulu pada tahun 2009. Seminggu Baginda dipujuk akhirnya dengan tangisan baginda menerimanya.

Kedua-dua sultan ini akui Sabah milik Kesultanan Sulu. Hanya terdapat satu perbezaan kepada Sultan Bantilan II iaitu baginda rela Sabah 'dijaga' oleh Malaysia yang seagama dengan baginda. Lantara itu, Sultan Bantilan II telah mengeluarkan titah supaya rakyat Sulu yang berkerja di Sabah tidak bersama Jamallul Kiram III angkat senjata di Sabah.

" Jika kita mengejar AKHIRAT, DUNIA akan datang bersujud kepada kita, "

0 comments:

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |