PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

Sulu@Lahat Datu - Teluk Marudu, Balingingi dan Kjaan Jin Islam. Baca !

Kami minta jangan masuki Teluk Marudu jika niatmu ingin menganyang warga sebelah sini. Teluk ini punya kisah silam yg tercatat atau tidak tercatat. Di sini moyang kami sedikitpun tidak gentar dengan kawanan lanun paling ditakuti Inggeris bahkan kesultanan sulu iaitu "Balangingi". Tanya datuk nenek kalian ttg kisah ini dan jangan keras kepala. Jika kalian mampir juga, akan kamu dapati ada "dinding" dan "penjaga" yg membuat kalian menyesal. Jika ada niat jahat kalian, baliklah !
1. Eksklusif untuk kali ini saja, demi memarakkan keyakinan bangsa2 di Marudu ini saya ingin katakan bahawa di Teluk Marudu inilah letaknya singahsana kerajaan jin Islam seluruh Borneo. Bila rajanya (kini sultanah) mau sidang, sultanah akan berkunjung ke teluk Marudu. Sultanah ini tinggalnya di negeri Sarawak di Gunung Santubung. 

2. Bala tentera jin Islam ini tidak minat politik manusia tapi mereka atas dasar sahabat dan ketakwaan boleh membantu menganyang manusia jahat termasuk org2 yg mengaku Islam tapi berperangai macam jin kafir. Maka dengar sini sekalian suku2 wilayah sulu. Insaflah. Batalkan niat jahat kalian. Jadilah manusia yg benar2 beriman dan bertakwa.


3. Dan seperkara lagi. Tahu apa itu Balangingi ? Balangingi adalah nama sekelompok lanun paling ganas paling degil paling berani paling nekad di perairan sulu. Inggeris sendiri gagal menangani gangguan lanun2 di teluk marudu ini sehingga terpaksa memohon bantuan dari kerajaan James Brooke di sarawak. Sesetengah buku teks sejarah ada menyuratkan kisah ini. 

4. Demikian besarnya nama bansa balangingi ini namun moyang kita khususnya Panglima Aki Tumunda tidak gentar keluar secara solo utk berdagang. Sengaja panglima ini mendekafi lanun2 ini dan jika diganggu beliau akan menganyang dan merampas harta benda mereka sebagai balasan. 

5. Ini bermakna, setiap kali Panglima Tumunda keluar ke teluk marudu, teluk itu jadi aman, lanun2 balangingi tidak mahu keluar, tidak mahu ada clash dgn panglima. Justeru itu pihak kesultanan Brunei dan Inggeris rasa terhutang budi dgn Aki Tumunda dan menganugerahkan beliau Panglima. Mmg hal ini tidak ditemui dlm teks sejarah tapi ia bukan kisah rekaan.

" Jika kita mengejar AKHIRAT, DUNIA akan datang bersujud kepada kita, "

5 comments:

  1. Anonymous said...

    Salam,biar btl.tiada apa2 on d telul marudu ni. Kami tinggal sini la. Ikn ads la.kupang pn da xda.biar btl ada jin

  2. Harimau Kumbang said...

    Sejarah yg hilang.Kelihatan di gambar macam tinggalan kota silam...

  3. Anonymous said...

    Allah sahaja yg maha agung...bukan jin atau jembalang...

  4. Anonymous said...

    Sejahat2 manusia, adalah lebih baik dari sebaik2 jin

  5. Nash Ar-Rawy said...

    Nash Ar-Rawy ‏@Adnanrawa
    http://nasharrawy.blogspot.com/2013/03/najib-and-umno-is-conspirator-of-sulu.html … CONFIRMED NAJIB N UMNO IS D CONSPIRATOR OF SULU STANDOFF! DETHRONE D TRAITOR IN GE13! CHANGE NOW D ONLY CHANCE NOW!!!

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |