PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

Suapan Pagi - Kerana "Hitam dan Hijau" - fikiranku jadi gelandangan !

Sejak dulu, sejak dia berkelana di Sri Langka..aku suka bangat akan karya-karyanya. Dan karyanya ini kali sangat menyentuh hati. karya tentang 'bingungnya dia tentang PRU13' ini. Katanya, 

Aku nak kata apa? Aku ni bukan siapa2. Aku cuma rakyat marhein..surirumah yang sibuk besarkan 3 orang khalifah Allah.

Darah aku biru. Begitu juga mak ayah aku dan kaum kerabatku.Si hijau aku tentang! Tapi minta maaf, aku tidak cukup jumud seperti kebanyakkan biru.

Aku setuju hudud. Sebab aku islam. Islam agama yg menyelimut tubuhku sebaik saja aku menjengah dunia. Ajaran islam, makanan rohaniku. Aku usahakan penuhi perintah Rabb. 5 waktu, puasa, dan cuba patuhi segala yg lain walaupun banyak cacat tempangnya amalanku. Ampunkan aku ya allah! Dan....hudud hukum Allah. Siapa aku nak pertikaikan realistik atau tidak hukum itu??

Aku pertikai dakwat kekal, selepas jariku dicalit. Bukan selepas tengok fb kawan2 yang mengundi awal. Susah sesuatu benda yang aku rasakan merepek nak pengaruhi aku. Bila dicalit, aku terkejut ! Darah aku berderau. Apa ini? Meleleh, selekeh di tangan? Darah aku berderau sebab apa? Sebab aku takut yang perkara yang dikecohkan oleh si hijau ada depan mata aku.

Untuk pengetahuan, ketika pilihanraya umum tahun 2010 di Sri lanka, aku berada di sana dan dapat menyaksikan  rupa dakwat kekal sebelum Malaysia guna pakai. Komposisi dakwat kekal sepatutnya standard.

Aku cuma bercakap tentang fakta. Tetapi, lembu biru cop aku sebagai pembangkang. Oh, baru aku tau, kat Malaysia, kita kena angguk sahaja. Aku bercakap atas dasar sebagai rakyat yang membayar cukai. Ada juga cuba buat sarkastik otak senteng, kalo tak puas hati lepas ni, potong je jari, baru kekal. Hai, itu bukan solusi.

Aku cuma pertikai sebab aku membayar cukai, dan duit itu dibazirkan membeli perkara yang pada aku tidak berkualiti. Sebagai pembayar cukai, aku rasa tertipu. Sarkastik bodoh, suruh aku jadi pembekal dakwat yang diimport dari Sri lanka. Aku ketawa kecil. Bukan sebab sarkastik bodoh itu menjadi, tapi aku terfikir kalau dia main game what's my IQ, mesti tak lepas lepas waima stage ke 3 pun. Itu juga bukan solusi.

Hujung hujung bila dah terdesak tak ada point, tanya berapa tax aku bayar. Pada aku, jumlah tak penting. Yang penting ialah pemahaman apa itu tax atau cukai. Cukai adalah duit yang diamanahkan oleh rakyat untuk menggerakkan kerajaan. Jadi semua rakyat malaysia patut tahu ke mana wang pergi.kalau bab cukai rakyat tak payah ambil tahu, apa guna bentang bajet negara tiap2 tahun. Perkara ini tak semestinya org yg belajar ekonomi sahaja yang perlu ambil tahu. 
Yang belajar kejuruteraan, perubatan, dan seluruh rakyat Malaysia patut tahu. Ini asas. Takda sapa suruh kau buat calculation makro, mikroekonomi yang rumit. Berdasarkan jawapan2 kau di atas tadi pun aku yakin kau tak mampu buat jawab soalan pertama subjek microeconomy diploma part. 2 Uitm. Pathetic.

Masalah si biru. Bila cuba bersuara, tiba2 dicop pembangkang. Kalah pengikut Mahendra Rajapaksa aih. Tak boleh tegur dah ke? Tak boleh argue? Maksum barangkali. Kalau 30 juzuk dalam kepala semua pemimpin di Malaysia, insyallah aku tunduk. Sebab aku sedar diri. Tapi kalau tak, kau sama macam aku.

Tiba2 isu kaum yg direpekkan. Untuk keluarga yang mempunyai kaum cina macam keluarga aku, macamna? Tolonglah. Pernah buat karangan UPSR? Sila ulas ikut tajuk. Aku tak bercakap pasal parti. Aku bercakap sebagai rakyat malaysia.dan..tolong...tolong....bezakan kerajaan malaysia dan parti. Jangan malukan parti atas kedangkalan ilmu sendiri.

Bila tengok parti hijau semakin ramai ulama dan intelektual, aku pandang diri aku. Erkk? Aku tersalah buat pilihan ke? Hum....kalau macam ni jawapan2 yang aku dapat dari penyokong parti aku, itu sangatlah kasihan dan kebodohan. Sangat menunjukkan kita di lembah kehancuran, suatu pengagungan kebodohoan yang memalukan. Kita keji bila tengok  parti sebelah sana berhujah fakta, makin aku di sempadan.

Barisan Nasional, cubalah raih undi aku untuk pilihanraya berikutnya. Sebelum ini, undi aku tak perlu dirayu, aku rela hati memangkah kamu. Untuk kesekian kalinya, tolonglah...cubalah raih undi aku. Aku pula merayu !

Untuk melancarkan penghadaman tulisan aku (aku risau, sistem pencernaan lembu ni lain sikit) aku cuma kupas 2 point sahaja. Hudud dan dakwat. Yang lain2 malas. Makan banyak2 lagi susah nak cerna. -

Sekian terima kasih.

" Jika kita mengejar AKHIRAT, DUNIA akan datang bersujud kepada kita, dan biarlah nampak miskin tapi berharta dan tidak berhutang, daripada nampak hebat tapi tidak berharta dan banyak hutang "

0 comments:

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |