PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

Real-Politik@Sarawak - Mengapa Taib segera menabal diri sebagai KM ?

albanjari | Real-Politik
Pagi ini bila aku baca Borneo Post, hati jadi musykhil seribu tanya ! Laju sungguh Pehin angkat sumpah dan terima watikah lantikan jadi Ketua Menteri. Lewat jam 10 malam, rasmi sudaa.. Pehin jadi Ketua Menteri Sarawak. Melopong lagi Najib !

Keanehan yang berlaku ini hanya terjadi sekarang. Tidak kepada siri-siri kemenangan BN yang lalu. Jika dikira, saat lalu..Pehin agak relax orangnya. Tidak terlalu tergesa-gesa. Namun majlis angkat sumpahnya malam tadi dilihat dibuat dengan tergesa-gesa. Mengapa yaa?

Maka, tercatatlah dalam buku Guinness Book of Malaysian Record, Taib adalah Ketua Menteri terlama dalam sejarah negara. Jua tercatat (dengan anehnya) Taib melantik dirinya dengan pantas sebagai Ketua Menteri iaitu hanya 45 minit selepas Barisan Nasional (BN) diisyitiharkan sebagai parti yang memenangi pilihanraya negeri ke-10 itu. Hanya 45 minit selepas BN Sarawak diumumkan memperoleh majoriti dua pertiga kerusi DUN (pada kira-kira 9.45 malam), Taib terus mengatur majlis mengangkat sumpah. Laju sunguh Taib kali ini !
.
Taib, 75, menyandang jawatan itu sejak 1981 dan genap 30 tahun 26 Mac lepas. Dari laporan Borneo Posat, beliau mengangkat sumpah di hadapan Yang Dipertua Negeri Sarawak Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng.

Majlis angkat sumpah dengan pantas ini mengejutkan ramai, kerana kedudukan Taib sebagai Ketua Menteri telah menjadi isu besar pada pilihanraya ini. Selain itu juga PM DS Najib Razak juga kerapkali menyebut mengenai isu peralihan kuasa Ketua Menteri daripada Taib.

Lantaran itulah, DS Anwar Ibrahim telah menggesa agar diumumkan tarikh pengunduran Taib dan nama pengantinya. Namun hal itu didiamkan oleh Najib. Malah pada Ahad lepas, Najib telah mengumumkan bahawa pelan peralihan kuasa akan dilakukan dengan segera selepas pilihan raya negeri, bagaimanapun, keesokannya, Taib berkata peralihan kuasa akan diadakan dalam beberapa “tahun lagi.”

Kontras ! Siapa 'main' siapa !!

Tetapi yang jelas, Najib telah kena 'main' sama Taib dengan mengangkat sumpah lebih awal sebelum Najib mengumumkannya. Kesian najib, jadi Pengerusi BN dan PM Malaysia, tapi percuma saja kena 'main' sama Taib. Hebat Taib, melopong Najib. (sumber asal - Perakite)



1 comments:

  1. Anonymous said...

    Sepatutnya tulisan saudara bertajuk " kenapa anwar ibrahim melarikan diri ke London sebelum keputusan PRN sarawak diumumkan"......itu lebih ummmmmmmmph.....Borang imam muda dan akdemi fantasia 10 boleh bagi kat calon pas beting moro yg hensem so called hemsem .....heheheh

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |