PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

Demo Bersih 2 - Boleh percaya kaa..auw-auw nak bagi 'kek cawan' pada mat sabu?

Pihak berkuasa tidak akan memberikan pengecualian tindakan undang-undang terhadap perhimpunan yang dirancang oleh gabungan menuntut pilihan raya bersih dan adil, BERSIH 2.0. Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein (kanan) berkata pihak yang terlibat tidak patut mengharapkan layanan istimewa.

Layanan istimewa? Sejak bila pendemo rakyat@BERSIH ada dpt layanan istimewa? Selama ini ada ke layanan istimewa yang diterima rakyat bila berdemo? Melainkan demo kepala lembu, demo songkok tinggi, perkosa dan puak KIMMA' ? Ptuihh..! Cakap macam budak no school.



Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dilihat sebagai seorang menteri yang tidak bertanggunjawab apabila dia dipetik sebagai berkata bahawa perhimpunan gerakan Bersih kedua yang bakal diadakan pada 9 Julai ini sebagai tindakan terdesak Pakatan Rakyat untuk meraih sokongan rakyat menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) yang bakal diadakan.

Sebenarnya Umno BNlah yang terdesak dengan mengguna polis untuk menyekat perhimpunan bersih semata berkepentingan untuk survival umno BN bagi terus berkuasa.

Rakyat sepatutnya diberi kebebasan berhimpin dengan aman untuk menyatakan rasa tidak puas hati terhadap sinario politik tanah air yang menjengkelkan sejak Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri.

Sebelum ini SPR menolak mentah-mentah permintan untuk menggunakan dakwat kekal serta penghapusan undi pos dan pernah menggunakan polis untuk menghalau para peserta himpunan oleh BERSIH yang diadakan sebelum ini.

Sebagai menteri yang bertanggungjawab dalam portfolio polis sepatutnya dia bersikap matang dengan mengarahkan pasukan Polis menjaga keselamatan rakyat yang pergi ke perhimpunan itu nanti kerana demonstrasi itu dijalankan secara aman.

Sebaliknya Tindakan Hishammuddin yang mengecam serta mengugut penunjuk perasaan yang akan ke perhimpunan bersih julai nanti merupakan tindakan terdesak Umno BN yang khuatir dengan kebangkitaan rakyat.

Bersih yang dianjurkan bertujuan untuk mendesak kerajaan yang telah zalim dalam isu pilihan raya, bukannya perhimpunan yang semata mencetus situasi tegang seperti rusuhan atau yang seumpama dengannya seperti yang dianggap banyak pihak..

Rakyat keluar beramai-ramai untuk menyatakan rasa tidak puas hati, kerajaan sepatutnya mengadakan perbincangan bersama rakyat secara terbuka, bukannya terus menidakkan suara yang datangnya dari rakyat.

Pakatan Rakyat komited membela hak rakyat melalui saluran politik yang bersih, isu ini tidak akan selesai jika kerajaan Umno BN terus enggan menawarkan ketelusan dalam perjalanan pilihan raya, lebih-lebih lagi PRU 13 yang bakal menjelang tidak lama lagi.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 8 Jun 2011

6 comments:

  1. pokku(putrajaya) said...

    Kita pakat turun ramai2...Takbirrrr!abe mat sabu ada sekali ke wak????semangat skit....Allahuakhbar!!!

  2. radens albanjari said...

    pokku,
    itu olang misti ada punya maa..! Itu olang cina cakap..selupa coklat 'hacks'..wakakaka..

  3. Anonymous said...

    Tangkap! Tangkap! he he he.....

  4. serenity9260 said...

    awat nak halau?bukannya nak g bertumbuk pon.konsert jomheboh kumpul ramai meloncat loncat tu boley plak??

    Ni best bro!!!
    Android Smartphone 3D Terbaik Setakat 09/06/2011 7:13 AM

  5. Anonymous said...

    Salam Wak!

    Pertama ; Hak kpd rakyat yg suka dgn acara ni. Hak mereka perlu dipertahankan.
    Keduanya; Hak kpd rakyat yg tak suka dgn acara ni. Hak mereka jugak perlu di lindungi.

    Teman syorkan, demonstrasi begini mesti diadakan di tempat tertutup atau di stadium. Klu bolih buatlah hari2 pun takpa! Janji tak kacau org lain. Pihak stadium pun tentu suka. Luar stadium, buat karnival. Kenakan sewa tapak. Suma pihak dpt untung!

    Klu KDN tak bagi jugak....alamat anakaram la depa tuu!!

  6. Anonymous said...

    kalau buat dalam stadium atau tempat tertutup, baik buat futsal ker, jom heboh ke, main bola ke, joget lambak ke.... apa kelas buat demo dalam stadium!! MANGKAQ MANGKUK BERAYUN!

    EPE

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |