PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

PANAS BERAPI : Mulut gue ni jahat sangat ker?

Usai solat jenazah lepas asar petang tadi, gue berhenti di sebuah stesyen minyak di bandar tempat gue tinggal. Gue berhenti untuk 'cucuk' duit. Sekarang kalau tak cukup duit isi minyak, pelanggan boleh 'cucuk' duit di situ. Ingat ! Cucuk duit, bukan 'cucuk' benda lain.

Depan mesin Angkatan Tentera Mesia(ATM) gue cucuk dan keluar laa duit. Produsi yang biasa. Sebelah kanan mesin tu ada kotak ais krim. Tetiba jiwa gue jadi haluss..macam budak kecil plak, gian nak makan ais krim. Macam-macam betul nafsu gue akhir2 ni. Gue 'cekau' Magnum 10 batang. Gila punya banyak gue cekau. Pedudik apa? Duit gue..! Suka hati gue la nak beli banyak mana? Hahaha..! Alang-alang gue nak jadi budak kecil, biar dengan bini gue dan anak-anak gue semua jadi budak 'kecil'. yess...! Petang ni..meriah rumah gue, semua akan makan ais krim.

Lepas siap bayar RM38 hinggit di kaunter, gue bungkam di situ. Tiada pergerakan. Pasif. Selonggok 'Magnum' berlonggok atas meja kaunter. Gue tengok cashier, cashier tengok gue ! gue tengok dia, dia tengok gue semula. Gue tuding 'Magnum'.

Cilakak! gue luper beb! Hari ni KERAjaan Mesia tak bagi beg plastik. Gue tanya chasier, tak boleh langgar ker 'larangan' KERAjaan ni?

Cashier tu bilang tak boleh! Ini arahan KERAjaan. Kami dilarang beri beg plastik. Gue tanya sekali lagi, agak-agak kalau langgar 'arahan' KERAjaan hari ini, bagi juga beg plastik rasa-rasa lu, lu rasa lu sudah 'derhaka' dengan kerajaan ker? Cashier tu diam.

Gue tanya sekali lagi, jika gue bagi 20 sen tapi gue tak mau beg plastik, tapi gue nak beg 'kertas' apa macam? Alang-alang nak kempenkan bumi 'hijau' dan kurangkan plastik, elok guna beg 'kertas' setiap sabtu, gue cuba ber'urusniaga' dengan dia. Dia juga diam. Nampaknyer urusniaga gue 'GAGAL' dengan cashier ni. Hati gue tetiba jadi 'panas'.

Gue tanya untuk sekali lagi, 'agak-agak jika kamu langgar dan engkar arahan KERAjaan tu, lu rasa..lu ber'dosa' besar ker dan agak-agak lu Tuhan 'laknat' lu tak? Kali ni dia bunyi. Haa..! Cantik tuu..! Tapi dia bunyi macam ni,

Pak aji tak faham ker? Ini arahan KERAjaan, kami kena ikut..! Kami tak boleh langgar,..! Macamana pak aji nak bawa ais krim tu, terpulang pada pak aji..! tune suara sikit tinggi.

Pak aji ??( sori, dia panggil gitu mungkin pasal dia tengok gue pakai baju melayu, pakai kain pelikat, pakai kopiah) iyer laa..gue kan baru balik dari solatkan jenazah, )

Mantap bro..dahsyat cakap lu..memang dahsyat jawapan dia untuk aku yang 'degil' ni. Wow ! Tetiba jer telinga gue jadi lagi kuat berangin. Kalau dalam medan perang, memang ada yg dah robek perut kena tikam dengan lembing. Tapi gue tetap cool. Kepala gue kan masih pakai kopiah. mana boleh tunjuk 'brutal' sangat. Gue kan orang 'jamaah'.

Gue 'telan' 2-3 teguk air liur gue. Budak ni memang betul nak test gue! Dengan sekali nafas, gue jual semula 'urusniaga' yang dia bagi dekat gue dengan berkata,

Hello perempuan ! Gue hormat lu tak mau langgar 'arahan' KERAjaan tu, bagus..! Tapi gue hairan dengan lu, arahan KERAjaan lu takut nak 'langgar', tapi arahan TUHAN selamba bangang lu 'langgar', lu tak rasa dosa ker, tak tutup aurat lu, rambut lu, pakaian lu, dengan lu kaler rambut lu macam tu,



Jika lu langgar arahan KERAjaan bagi juga beg plastik kat gue, Allah tak laknat lu, lu pulak dapat pahala.., tapi ini lu langgar terang-terang arahan Tuhan, memang lu kena laknat, lu tahu ker hukum tutup aurat tu WAJIB? Arahan Tuhan lu langgar macam badak jer, ker lu ni memang badak?

Stop. Cukup untuk gue petang ni. Lepas urusniaga sekali lagi, gue tinggalkan stesyen minyak bandar PB dengan 'tanpa' sebatang ais krim. Puas hati gue !

2 ekor cashier memerhati gue pergi dengan pandangan yang tajam, berbaur geram. Hahaha..! Tonggong nak mampus !



14 comments:

  1. Anonymous said...

    Kalau la gua yg jaga kedai tu...lu masuk sound gua mcm tu....alamat lu balik dgn seluar dalam lu dan ketayap jer bro...sure gua dah lama bubuh lu dgn kain pelikat lu....and gua akan tangkap gambar lu siap tampal kat luar..."mangkok ayun ni dilarang berurursan dgn stesyen minyak gua"......kalau dia nak beli minyak...suruh dia beli di kelantan mintak dgn nik ajiz....kalau dia boleh bagi....

  2. Anonymous said...

    hahahahaha..... idea bagus lepas ni boleh gua praktis kat cashier super market.... siap lu org..... hahahahaha tq wak bagi gua idea bernas......

    minggu lepas gua hentam toke kedai runcit tempat gua... gua cari kicap yg gua selalu beli , dia kata dah tak jual kicap tu sebab buatan org cina maknanya buatan org bukan islam la tu.

    Dia (toke kedai) surh gua beli kicap yang ada dalam kedai dia 100% buatan org islam, halal kata dia, pilih lah yg buatan org islam katanya.

    Jadi gua balas balik ..oooo kicap kena pilih yg islam tapi politik kenapa lu tak mau pilih islam? (toke tu ahli UMNO tegar)

    tercengang dia.... tak terkata apa....

  3. Anonymous said...

    Anon 9:08 kalau aku kata dah kufur, mesti marah punya. Tapi nampak sangatlah dia pertahankan budak perempuan tak tutup aurat tu... langgar suruhan Allah tu. Dulu aku ingat tutup aurat tu optional, tapi bila aku baca ayat Al-Quran yang berbunyi: "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah Al-Ahzab : Ayat 59)[4]. Maknanya wajib kalau kamu seorang yang beriman.

  4. Anonymous said...

    Kilang kicap pun pas tak mampu buat...ni nak crita bab hukum....piirrrraaaahhhh

  5. Anonymous said...

    nasib baik tak kena dgan anak gue,,kalau anak gue lu saund macam ni lu tau la,,,,,ada kah semua puak2 lu macam perangai lu,,jngan disebabkan nila setitik rosak sebelangga,,dakwah lah ikut sunnah,,berhemah,berbudi bahasa,,gue pun apa peduli lu,,,,

  6. Anonymous said...

    anom 9.15, 53 tahun umno sudah berdahwah..apa jadi dengan remaja sekarang? Tolong jawab ? Anak luar nikah kaum mana yg byk buang tepi jalan?

    Nasib baik bukan engkau cakap gitu depan aku, kalau tak, mau 10 kali aku tunjal dahi ngko yang bodoh tak terima diajar.

    Ada majlis agama di masjid, tak mau pergi..itu yang jadi macam tu.

  7. Anonymous said...

    Hallo dang anom...zaman nabi pun maksiat berlaku....itu masa nabi masih hidup....jangan kan di zaman kita yg dah lebih seribu tahun ditinggalkan nabi....tentulah perkara ini logiknya berlaku....apa u expect manusia ni semua baik ker....kalau semua baik jadi tiada lah syurga dan neraka..sebab semua dah jadi baik mcm org PAS?...arghhhhhh tolongggggg

  8. Anonymous said...

    wei bodoh, klu xnk ikut ajaran islam ko ddk diam2 la, jgn nk halang org lain nk perbetul benda2 salah, dh mcm yahudi je aku tgk org melayu skrg, dh tau dosa pahala syurga neraka tetap jugak nk putar belit smua duit punya pasal.....

  9. Gerakan Anti Najib/Rosmah said...

    Inilah tahap banggang ajaran umno celaka. Pasal apa gua selalu cakap umno celaka, pasal umno memang celaka dulu kini dan selama-lamanya.
    Dah lah bodoh, sombong nak mampui

  10. Anonymous said...

    budak March 20, 2011 10:55 AM lu sendiri pun sudah mengaku yg semua manusia bukan semua baik jadi itu pasal lah yg ulam2 dari PAS nak tarbiah semua manusia agar ikut ajaran Islam, ikut suruhan Allah dan lakukan sesuatu kerana Allah bukan keran kroni atau wang ringgit dan harta benda.

    Jahil betul puak2 UMNO ni...Dari Presiden dia jahil lagi dayus sbb tak berani nak tegur isteri menutup aurat ...sampailah ke pencacai jahil segala-galanya sbb dakwah tak pernah sampai kerana disekat oleh puak2 atasan UMNO.... Sampai bila pun puak2 ni tak akan mendapat kesedaran melainkan datang kepada mereka BALA DARI ALLAH...

  11. Anonymous said...

    Itu siapa olang komen itu PAS pun tak bole buat kicap... ada akai ka??? Itu PAS parti politik maa, bukan kilang kicap. UMNO pun x buat kicap. Apa la punya baghal, tongong jahil tahap cipan punya olang.

  12. hanisab said...

    cuba cuba lah belajar tutup sikit

  13. hanisab bin md. noor said...

    memang panas macam api neraka

  14. hanisab bin md. noor said...

    panas

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |