PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

albanjari di astro awani ?

Media sosial yang ditakrifkan sebagai media untuk interaksi sosial merupakan antara medium baru dalam perhubungan dan berkomuniti yang mendapat sambutan ramai dengan peningkatan mendadak dalam sedekad. 

Dalam dunia ICT hari ini, perkataan seperti blog, twitter, sms, mms, youtube dan facebook bukan merupakan suatu yang asing tetapi sudah mendasasi kehidupan harian warga dunia termasuk Malaysia.

Namun, seiring dengan perkembangan tersebut telah timbul kebimbangan apabila teknologi ini sekali lagi menjadi manipulasi individu atau kumpulan tertentu. Melalui media baru ini, maklumat peribadi pengguna dikatakan menjadi mangsa kecurian oleh penyangak yang kemudian menggunakannya untuk kepentingan sendiri. Tidak kurang juga yang ditipu dalam laman-laman sosial ini sehingga mengalami kerugian material yang amat besar.

Apakah kita mahu meletakkan masalah ini sebagai kelamahan media sosial, atau kita perlu melihat kembali kepada diri manusia sendiri yang mudah terpedaya dengan tipu muslihat, atau sikap tamak kita yang akhirnya menjebakkan kita dalam perangkap yang disediakan.

Pada masa sama, apakah yang boleh kita perbuat untuk mendepani masalah seperti ini seperti kita sebagai pengguna media sosial dan bagaimana tindakan terbaik yang boleh memberi kesan paling berkesan kepada pelaku kesalahan.

Dalam apa juga perkara atau permasalahan, ia memerlukan tata kerja penyelesaian menyeluruh bermula daripada diri kita sebagai pengguna, sentiasa peka dan prihatin mengenai kedudukan kita serta berjaga-jaga dengan tindakan orang lain. Juga, tidak mengambil mudah dengan mendedahkan maklumat sulit dan penting kita kepada pengetahuan umum.

Kerajaan mempunyai Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) yang diberi kuara pemantauan, membuat peraturan dan penguatkuasaan bagi melindungi pengguna dan negara daripada perlakuan jenayah, tetapi hukuman yang berat semata-mata tidak memadai untuk membendung jenayah seumpama ini. Seperti juga jenayah-jenayah lain, pengguna tidak boleh beranggapan bahawa mereka bebas daripada pemerhatian penjenayah yang sentiasa mencari mangsa.

Jenayah media sosial sseiring dengan kecanggihan hidup hari ini, dan sebagai pengguna, kita perlu meletakkan diri dalam keadaan yang berdaya tahan daripada tindakan penyanggak siber. (u-wartawan)

Topik: Memerangi Jenayah Media Sosial
Tarikh: 11 Februari 2011
Masa: 10 mlm (Siaran Langsung)
Saluran 501 (Astro Awani).


(*) Maaf bro..tajuk sikit gempak..! Tak paa..kaa ?

0 comments:

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |