PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

(update) Fenomena aneh Matahari : 'Halo' atau lingkaran cincin !

albanjari | Kg. Milah

Foto yang diambil pada tepat jam 3.30 pm. Manakala foto dibawah sekali adalah foto awal yang diambil sebelum jam 1.30 pm tadi. 

Tony Agus Wijaya, Kasie data dan informasi Badan Metereologi, Klimatologi dan Geofisika (BMKG) Yogyakarta mengatakan, fenomena tersebut disebut halo, yaitu fenomena dimana matahari dikelilingi oleh pelangi yang membentuk lingkaran cincin yang tebal.

"Itu merupakan hasil reaksi khusus antara awan yang tinggi dengan pancaran sinar matahari," terangnya saat dihubungi baru-baru ini.

Menurutnya, awan yang bisa berinteraksi khusus dengan sinar matahari hingga membentuk halo tersebut berada pada ketinggian 2.000 meter diatas permukaan tanah. "Jadi bukan awan yang ada dipermukaan tetapi awan-awan yang tinggi, uap air yang terkandung di awan itu bereaksi dengan sinar matahari sehingga terjadi pembiasan cahaya daan menghasilkan halo tersebut," tambahnya.(republika.co.id)





Kelihatan jelas awan membentuk kalimah Allah tertera di dada langit ketika berlakunya fenomena 'halo' pada tengahari kelmarin


Artikel sebelumnya - KLIK DI SINI

0 comments:

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |