PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

PANAS BERAPI - Bila 'kafir harbi' tumpang cari pasal di musim muktamar !

Setiausaha agung Wanita MCA Chew Lee Giok tidak sepatutnya mempolitikkan isu sekecil ini. Tindakan mempersoalkan satu peraturan dalaman untuk satu majlis dalaman adalah satu sikap yang tidak menggambarkan keperihatinannya dalam budaya masyarakat majmuk dan amat bertentangan dengan kata-kata beliau yang dipetik oleh Bernama,

"Dalam sebuah negara berbilang kaum saya menghormati sepenuhnya kod pakaian Islam, tetapi kita juga mahu PAS menghormati adat dan pilihan oang bukan Islam" 

Apalah salahnya seorang bukan islam mengenakan pakaian yang sesuai dengan majlis orang Islam yang dihadirinya? Tambahan pula, tiada larangan dlm budaya orang cina untuk mengenakan tudung.

Apabila melihat skop yang lebih luas, saya juga mendapati dalam banyak situasi, wanita Islam diminta untuk membuka auratnya atas kehendak majikan, keperluan tempat kerja, dan atas pelbagai sebab. Dimana isu hak asasi dalam hal ini? 

Bagaimana dengan pembantu rumah warga Indonesia beragama Islam diarahkan supaya cuma berpakaian baju-T dan seluar pendek oleh majikan? Adakah dalam isu ini unsur menghormati tuntutan agama si pekerja diambil kira?

Apakah lagi urusan umat Islam yang akan dipersoalkan selepas ini? Dan adakah setiap kali ada suara yang mempersoalkan, orang Islam akan tunduk, memohon maaf dan berundur beberapa langkah?


1 comments:

  1. ibnu bocaay said...

    agreed...tanya balik mangkuk ayun ni, adakah wajar untuk p rumah seorang cina yg baru meninggal dunia tapi kita cumapakai baju mandi sahaja?

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |