PANAS BERAPI HARI INI :: albanjari Online's Feed ::

:: EDISI BUKAN BIASA-BIASA :: TUNGGU PAPARAN 2016

Artis, Sukar Jadi Mukmin Sejati- Azmi Mustapa

PETALING JAYA 5 Jun 11: Pelakon Azmil Mustafa mendakwa sukar bagi seseorang itu untuk menjadi mukmin sejati sekiranya mereka bergelar artis. Dia berkata selama bergelar artis dia mengakui banyak dosa yang telah dilakukan.

"Saya rasa agak susah untuk menjadi seorang mukmin apabila hidup sebagai seorang artis kerana seperti yang kita tahu kehidupan artis lebih terdedah kepada keseronokan.

"Saya akui pelbagai dosa yang telah saya lakui sepanjang menjadi artis. Sehingga sekarang, ada yang masih menganggap saya sebagai artis dan mengenali saya dengan nama Ali Setan," ujarnya dalam satu temubual di Hotel De Palma, Ampang ketika meraikan mangsa Madrasah At-Taqwa, Hulu Langat.

Tambahnya: "Saya menganggap situasi ini sebagai lumrah hidup. Jadi, saya perlu berhati-hati dalam menjaga tingkah laku.

"Saya juga gemar bergaul dengan rakan artis yang suka berkongsi tentang kehebatan Rasulullah seperti kumpulan Rabbani."

Bagaimanapun, Azmil belum bersedia untuk berdakwah kepada rakan artis lain kerana bimbang sekiranya timbul konflik pada masa hadapan.

"Saya sudah faham dan lalui pengalaman menjadi artis, jadi saya takut untuk berdakwah di kalangan mereka.

"Lagipun saya belum cukup kuat untuk bergaul dengan mereka semula. Saya rasa halangannya terlalu berat dan bimbang andai saya gagal untuk berdakwah kepada mereka," ujarnya lagi.

Sejak berubah, dia membawa diri ke Syria dan menetap di sana bersama-sama keluarga selama lima tahun. Menyentuh tentang perancangan masa depan, Azmil yang kembali ke negara ini sejak lima bulan lalu memilih untuk menetap di sini selama-lamanya.

"Saya akan melakukan kerja yang menjurus ke arah kebaikan dan terlibat dengan pertubuhan yang bergerak secara bebas.

"Saya merancang untuk melakukan sebuah majlis dengan media untuk menceritakan tentang pengalaman saya selama berada di Syria," ujarnya yang turut mengakui hilang punca pendapatan sepanjang lima bulan kembali ke negara ini.

Dia yang baru menjalani pembedahan jantung akui sering menghadapi masalah kesihatan.

"Saya tetap bersyukur dengan kurniaan Allah dan setelah menjalani pembedahan jantung, doktor menasihatkan saya agar tidak terlalu aktif dan banyak berehat di rumah.

"Bagaimanapun, saya akan meluangkan masa jika dijemput memberikan usrah dan berkongsi pengalaman yang dilalui sebelum ini. Saya akan cuba bawakan perspektif yang kontemporari seiring dengan dunia sekarang," jelasnya.

Komen weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah, Alllah SWT masih sayangkan Azmi. Dia tentu bentangkan laluan mennuju taqwa. Dia turunkan penyakit, Dia berikan ubatnya. Dia tingkatkan darjat seseorang, Dia juga tambah ujian dan kematangan. Itulah anugerah Allaah SWT.. (IH)


4 comments:

  1. Anonymous said...

    sape die ni ekk??sory,memang tak kenal

    Pelik Aje : Anak Jerung Mata Satu
    Robot Samurai Jadi Waiter Restoran
    Letupan Berlaku Di Hadapan Pakar Pemusnah Bom

  2. Anonymous said...

    Azmil mustafa tak mcm bob lokman atau hay akhil yg mendapat hidayah melalui pas dan menhentam sesama umat kononnya itulah yg dituntut...syabas azmil...jgn terpedaya dgn pak syeikh pas yg cuba memancing anda utkterjerumus dlm politik jumud pas...anda tetap islam sejati tanpa pas...islam dan pas adalah dua perkara yg berbeza,....malah lebih berbeza hari ini bilamana negara islam yg diperjuangkan pas sudah mereka pula kata hari ini tidak terjumpa nas nas tentang negara islam dlm hadis dan quran ...dah hilang pulak....jauhkan diri anda dari PAS...inyalah anda selamat....

  3. Anonymous said...

    anon 10:53,

    kah kah kah...mcm mane pulak dgn UMNO, pemerintah kerajaan Malaysia..??

    Islam ke x agak2..?? tgk yg mengaku diri first lady dulu...opppssss...kah kah kah...

    jgn berhujah lau nak tunjuk bodoh...nampak sgt dangkal....ptuihhhh

  4. Anonymous said...

    memang nampak sangat si anonymous 10:53 bodoh tahap lembu... azmil mustapha banyak kali berceramah atas pentas pas sebelum dia pegi syria... silap2 kalo dia jumpa nik aziz siap cium tangan lagi... kalo jumpe si najib jijik azmil nak sentuh tangan dia penuh dengan maksiat...bik mama yang buta perut buta akai hulur tangan si azmil senyum ja tanda dia sedih pasai bini pm dia buta hukum agama...

:: blank ::

..

albanjari ONLINE blog :: NEW Followers

:: List Blog ::

:: albanjari Online 40's Blog List Update ::

:: Kepada rakan blogger yang mahukan blog disenaraikan di bloglist ABO sila tinggalkan url blog sahabat di ruang shoutbox wak di bahagian sidebar untuk tindakan. Makluman

:: New 30's bloglist@ABO ::

:: Editor albanjari online ::

Semua tulisan di blog ini sekadar mewakili pandangan peribadi penulis. Menulis blog sejak 2006. Mantan Presiden Sekretariat Blogger PAS Perak. Penulis juga seorang ahli bersekutu untuk group Media Perak. Jawatan akhir di dalam politik - Setiausaha Politik.

:: SketsaPRU13@albanjari online V2 |